Mike Morhaime om varför Titan skrotades.

2014 kom beskedet att Blizzard stoppade utvecklingen av Titan, ett mångårigt projekt med ambitioner att skaka om MMORPG-världen. Nedläggningsbeslutet motiverades med att man "inte hittat passionen", och senare beskrevs projektet som "ett fruktansvärt misslyckande på alla sätt".

Men Titan var inget undantag. Blizzard har genom åren skrotat någonstans kring hälften av alla påbörjade projekt. Det uppger medgrundaren och tidigare presidenten Mike Morhaime i ett samtal med Eurogamer.

Jag har gått tillbaka och kollat upp det där, och det är ganska konsekvent. Det är som att hälften av titlarna vi jobbade med inte blev klara.

Det här beror på att man lärde sig en viktig läxa av första Diablo: att kvalitet är viktigare än att släppa spelet ett visst datum. Första Diablo släpptes 31 december 1996, efter flera förseningar. Det missade därmed försäljningen på både Thanksgiving och julhandeln. Ändå sålde det rejält bra. Morhaime:

Läxan vi lärde av det är att det är mycket viktigare att spelet är riktigt bra – det är mycket mindre viktigt att du prickar ett datum.

Blizzard försökte hålla påbörjade projekt hemliga, med Titan som välkänt undantag och med facit i hand bra exmepel på varför den policyn är klok. Morhaime förklarar varför Titan trots all uppmärksamhet lades ner efter så många år:

Vi misslyckades med att kontrollera omfattningen. Det var väldigt ambitiöst. Det var ett helt nytt universum, och det skulle bli nästa generations MMO som gjorde alla möjliga saker, det hade olika spellägen. Vi gjorde typ två spel samtidigt, och det var verkligen svårt att få ihop.

Till slut beslutade Morhaime och de andra cheferna att kliva tillbaka och fundera över Titans framtid. Det ledde till projektets nedläggning och senare användes delar av det till ett betydligt snävare projekt – Overwatch, Blizzards största framgång på många år. Ett beslut som Morhaime kallar ett av de bästa man fattat.

Läs hela intervjun med Mike Morhaime hos Eurogamer, där han också pratar om auktionshusen i Diablo 3 och varför Diablo Immortal-presentationen på Blizzcon i höstas blev så utskälld.

Tbh så tror jag att detta är verkligheten i de flesta stora spelstudios. Just det han skriver om wow tycker jag inte är några negativa saker. Utan det är saker som communityn vill ha. Jag tycker dock wow är ganska uttjatat. Jag skulle gärna se ett nytt... 28/06 "Diablo 4 shooter" låter som en lögn rakt av. Det skulle nog heta något helt annat. Diablo 4 kommer ju alltid vara ett top down arpg. 28/06 Patch 8.2 Rise of Azshara verkar ha blivit klart och är ute nu. https://youtu.be/gKsOfD52yvU 28/06 @duchovny: Fan vad gött att du tog dig tid, tack så mycket! :) 27/06 Med tanke på hur jävla illa Diablo 3 var vid släpp och det blev godkännt, så kan jag bara undra hur dåligt Starcraft Ghost måste varit (fan önskar att det släpptes, var sjukt hypad på det). Men att Diablo 4 skulle vara någon sorts "Shlooter" (?) Har jag... 27/06 Det beror väl på vad man menar med spel, bortsätt från expansioner: Starcraft II, Diablo 3, Hearthstone, Overwatch och Heroes of the Storm. Så 5 spel sedan 2010, sista släppet var dock 2016 så på 6 år 5 spel. Incl expansioner: Diablo 3 + 1 Hearthstone... 27/06 Hälften av deras spel blev nedlaggda. Hur många spel har dom släppt senaste 10åren? Två? Tre? Så 2-3 spel har lagts ner på 10år? 27/06 Stava rätt är så konventionellt. 27/06 Skvaller är för aktiespekulanterna, vi spelare behöver bara luta oss tillbaka och se vad som händer, svårare än så är det inte. 27/06 Hellgate London var till stor del en shooter och det var ju ett inofficiellt Diablo 3 skapat av ett gäng Blizzard-avhoppare. Sen att det sög är en annan femma. 27/06
Skicka en rättelse