Gudarna måste vara tokiga.

2018 års tokhyllade God of War bytte den grekiska mytologin mot den nordiska, men hade samma Kratos i huvudrollen. Tidigt i utvecklingen var valet av huvudperson dock inte självklart, och en del av Santa Monica Studio kände att den vresige antihjälten mer hade blivit en börda. Spelets starke man, Cory Barlog, berättar under Gamelab i Barcelona (via Eurogamer).

Early in discussion, people were saying we had to get rid of Kratos. It was like, "He's annoying, he's done".

Kratos föddes i en tid då antihjältar inte var så vanliga, men efter trilogin till PS2 och PS3 kände en del att han gjort sitt. Barlog kände, tvärtom, att det fanns en intressant berättelse att hämta här, om Kratos förändring. Atreus blev katalysatorn för förändringen. Också idén med att ge Kratos en son var "inte populär i början", erkänner Barlog. Röster höjdes senare som oroades över att spelet skulle bli ett enda långt eskortuppdrag, och i mitten av utvecklingen blomstrade tvivlet.

There was a point where we were going to cut Atreus completely. It was mostly due to the budget.

En pitch skrevs ("som backup") utan Atreus, men realiserades aldrig. Och tur är väl det då God of War är ett av de senaste årens mest hyllade spel. Barlog har planer på ytterligare fem titlar.

Det är ett bra spel fastnade när man skulle slåss på den där draken och spelade aldrig klart gow saknar köttandet från dom första spelen lite 27/06 Kratos var typ det enda bra med spelet. Allt annat var obeskrivligt uselt, från combat till story. Tog mig ett helt år att tvinga mig igenom det. Den låga fov:en och frameraten kan dra musten ur den mest enträgne av GoW-fanatiker. 27/06 God of War har etsat sig fast i minnet på mig och jag tänker på det flertalet gånger varje vecka. Underbart spel! Förmodligen denna generationens favorit för egen del. 27/06 God of War tillhör generationens bästa spel. Tur att de behöll surgubben Kratos! 26/06 Precis detta måste vi båda tänka på! Persona 4 gick lättare att spela klart för mig. Mycket på grund av att det var det bästa spelet jag hade på vitan och att jag åkte tåg ca1.5 tim om dagen. GTA och RDR spelen har jag alltid haft problem med. Så jag... 26/06 Usch, vet vad du menar med det, och jag börjar bli innerligt trött på spelen man lägger sådan tid på utan egentlig mening annat än t.ex. gear, stats, rank etc. Saknar dagarna (och spelen) som tar slut istället för en kort story följt av grind. 26/06 Tappade också fokusen på Persona 5 efter runt 50 timmar, trots att det är ett väldigt bra spel. Samma sak med RDR2. Lärdom till mig själv: påbörja inte flera mästerverk samtidigt för då är det lätt att man missar mästerverken 26/06 Hehe, alright då förstår jag ditt dilemma bättre. Jag kan vara likadan, försöker dock bli bättre att fokusera på och klara av påbörjade spel. I God of War så tog jag platinum och påbörjade en ny genomspelnig direkt (New game+). Nästan bättre andra vända... 26/06 Nej jag skrev lite mer ovan i texten pågund av ett fel. Jag har mentalt fastnat bara inget du kan hjälpa mig med tyvärr. Och ignorera saker det går ju inte jag måste ju levla gubben så att han kan klå alla Valkyriorna också! Men tack ändå! 26/06 Du behöver inte leta efter grejor, det mesta går att ignorera. Bara följ huvudstoryn så bör det lösa sig. Var är du någonstans? Kanske kan hjälpa dig på rätt köl :) 26/06
Skicka en rättelse