Stora ambitioner gick om intet.

En av de stora grejerna med fjolårets Call of Duty: Black Ops 4 var avsaknaden av kampanj. Vad som hade kunnat vara en ännu större grej? En co-op-kampanj där två par stred mot varandra.

I ett Kotaku-reportage med den ödesmättade titeln "The Human Cost Of Call of Duty: Black Ops 4" berättar anonymt Treyarch-folk om de stora ambitionerna, och försöken med att rädda spillrorna. Co-op och pvp skulle alltså vara grundpelare och under särskilda tidpunkter i kampanjen skulle ni tvingas kämpa mot det andra paret. Man valde sida från start, och medan exempelvis ena paret hade i uppgift att skydda en npc, skulle det andra paret ha ihjäl denna.

Soloalternativ fanns liksom möjligheten att byta sida. I slutet av 2017 visade man en demo för Activision-chefer, och efter julen kom beskedet: kampanjen skrotades. Varför? Spelarfeedback, tajming och tekniska utmaningar nämndes som tre skäl. Treyarch försökte rädda vad som räddas kunde genom att bygga en klassisk kampanj av spillrorna, men då oktoberreleasen kröp allt närmare var detta inte heller realistiskt – och så skrotades kampanjen helt och hållet.

Samma sak hände med Black Ops 3, vars kampanj skulle göra open world av CoD. Båda gångerna tvingades teamen kämpa med månader av "crunch" för att vinna igen den förlorade tiden. Årets Call of Duty: Modern Warfare har av allt att döma återigen en traditionell kampanj.

Skicka en rättelse