Och snart... eller ja, nån gång, blir det öppen beta.

Äntligen! Äntligen rör Mount & Blade 2: Bannerlord på sig. Utvecklarna berättar att sluten betatestning har börjat, och även om den är småskalig med få deltagare så är det ett steg på vägen mot en större, öppen beta. Och sedemera release.

Det som testas nu saknar fortfarande en hel del innehåll, så du behöver nog inte boka om semestern inför en nära förestående debut. Men det är ett tecken på att det rör på sig, vilket många säkert uppskattar så här dryga decenniet efter Mount & Blade. Eller vad säger du, @Johan Olander?

Så här skriver utvecklarna:

With this being the early stages of testing, we have decided to keep the player count rather small and manageable, allowing us to more directly engage testers and make better use of the feedback provided to refine Bannerlord’s multiplayer and make it the best that it can be. The game is far from feature and content complete, and these early tests are very much focused on testing the game’s systems and mechanics, as well as, stability before it’s ready for a more general audience.

After this stage of closed beta tests, our plan is to transition to an open beta, meaning a large number of players will be able to access the game and be involved in the testing process. When that time comes, we will make an announcement detailing how you can apply to take part. Until then, we hope you take heart from knowing that we have taken the first steps towards releasing the game and that after such a long wait, it’s finally almost harvesting season!

Ja, kan säkert ha något med det att göra, har inte särskilt stort problem med att det tar lång tid, problemet är att de konstant säger att de är nära när de uppenbarligen inte är det. Lämnar dålig smak i munnen. Fan, skulle inte vilja att Taleworlds har... 29/06 Det är ju relativt ändå, återstår att se vilken nivå produkten håller. Nä jag håller med dig, skrev bara lite om dom problemen dom själva sagt att dom haft. Red dead 2 utvecklades ju på typ liknande tid hehe. Blev ju bra. 29/06 Annan anledning till varför det har tagit lång tid är att de har utvecklat helt ny motor som jag tror kommer få stort genomslag. Nämligen motorn är heeelt moddable in till sista binär koden. M&B Bannerlord kommer släppas med massiv modverktyg där du fri... 29/06 Problemet med den typen av utvecklare är att de sällan lyckas få ut en produkt i dugligt skick eller överhuvudtaget. Det är väl ett multiplayer-fel, så det borde ju inte påverka singleplayer-delen, den del som absolut flest föredrar i det här fallet.... 28/06 Haha nä helt rätt ang valve. Grejen med taleworlds är att dom inte sätter ett release datum medvetet, dom vill släppa den kompletta produkten, och dom som styr projektet har tydligen inte varit blyga med att slänga på feature efter feature, och communit... 28/06 Är det säkert, men med tanke på att de sagt att de varit "nära" i sisådär 4-5 år så är ju uppenbarligen någonting fel. Minns 2015, tror jag, när de planerade att släppa det i hyfsat färdigt early access innan slutet på året... Och tror inte Valve är någ... 28/06 Tror nog att det är bra mycket pill med att få ihop det, även om det är indie. Sneglar på half life 3 >_> 28/06 Efter en snabb googling visar det sig att de hade 102 st. anställda år 2016. Borde vara tillräckligt för att utveckla ett indie-spel färdigt under en 10 års period. 28/06 Har för mig att det är inte är särskilt många anställda. 28/06 Låt det ta den tid de behöver. Första spelet är bland de bästa som gjorts. Plus alla mods mm. Så inga hastiga och ofärdiga beslut här inte. Släpps alldeles för många ofärdiga spel ändå. 28/06
Skicka en rättelse