Fredrik Wester försvarar företagets många DLC-släpp.

Paradox Interactive har på senare tid fått allt mer kritik för den stora mängd betalt extramaterial man släpper i kölvattnet av sina stora titlar. För den som vill ha allt kan det bli rejält dyrt: Hearts of Iron 4 har exempelvis tonvis med tillägg.

Fredrik Wester, företagets styrelseordförande och tidigare VD, bemöter nu kritiken. I en serie tweets förklarar han Paradox strategi kring extramaterialet. Det givna argumentet är förstås att materialet drar in pengar som finansierar framtida spelutveckling. Men han lyfter också fram att man alltid släpper gratismaterial också i samband med DLC-releaser, och att alla som spelar multiplayer ges tillgång till det material som spelaren med mest DLC har.

Angående klagomålet från spelare som vill ha allt men tycker det är för dyrt säger Wester att det inte skiljer sig från andra affärsområden: köp det inte om du inte tycker det är värt det. Samtidigt säger han att det här inte är den perfekta affärsmodellen, men att man konstant försöker förbättra den.

Vad tycker du om Paradox rikliga DLC-släpp och Fredrik Westers förklaringar? Rösta nedan, och diskutera i forumet!

Hela Westers uttalande (klicka för att öppna hela flödet):

Klicka för mer information

Uppdatering: Nyheten nämnde att Imperator: Rome hade en expansion och DLC för 250 kr, vilket var felaktigt. Länken pekade mot spelets olika utgåvor. Paradox låter hälsa att man kan se den nuvarande roadmapen för spelet här.

Tycker det är okej att utveckla vidare spelet med DLC. Dock tycker jag att det ofta kommer till ett alltför högt pris. Riktiga ockerpriser. För nästan ett halvt fullrpis får man som bäst kanske 10% nytt. Detta gäller för de flesta spel, inte bara parado... 06/07 Man får by default inte sälja moddar till ett spel, spelskaparen får by default inte sälja något som någon annan har gjort till ens spel. Båda parterna äger rättigheterna till ens egna skapelse. När det nu sker så har båda parterna kommit överrens om... 06/07 Nej, jag undrar vad han som lagt massor av tid på att skapa innehåll får av Paradox som säljer det som DLC. På dig låter det som stapelursäkter för att inte behöva betala skaparen en vettig slant. Paradox har inte gjort ett dugg för att skapa innehållet... 06/07 Nyheten nämnde att Imperator: Rome hade en expansion och DLC för 250 kr, vilket var felaktigt. Länken pekade mot spelets olika utgåvor. Paradox låter hälsa att man kan se den nuvarande roadmapen för spelet här (https://twitter.com/gameimperator/status/1... 06/07 Sitter du och liknar store fronts med fri licensiering av någons IP och content? 06/07 Kan ni fråga Fredik Wester vad skaparen får av försäljningen i deras "Content Creator Packs"? https://store.steampowered.com/app/1059820/Cities_Skylines__Content_Creator_Pack_University_City/ Det handlar alltså om innehåll till deras spel som ett fan... 06/07 Att lansera en expansion två månader senare .. Detta uppmuntrar till att kopiera skiten. Blåsning - status quo. 05/07 I just EU4's fall får man lätt ut hundratals speltimmar. Jag äger inte all DLC, men alla expansioner (inga unit packs etc). Jag har snart 600h spenderat i det och jag ångrar inte för ett ögonblick att jag köpt allt innehåll. Tilläggas skall, att jag köp... 05/07 Det beror ju helt och hållet på vad man får för de 4000kr. Och mer intressant, vad innehåller grundspelet och vad kostar det? Då ett spel som utvecklats i 6 år EFTER release. Paradox DLCs är som smågodis, det finns något för alla men ingen behöver allt. 05/07 För att inte tala om att du inte MÅSTE köpa dom. Det går lika bra att köpa EU IV och spela det och sen börja utöka. Att säga att "ett spel" kostar 4000kr är helt fel. Det är 1 spel med 15 expansions, som är mängder med content. Jag har INGA Dlcs av vark... 05/07
Skicka en rättelse