Allt du behöver veta om G2A-härvan.

Det som började med en upprörd tweet från en indiespelsutvecklare gällande spelnyckelförsäljaren G2A har nu blossat upp till en fullblodig skandal. I den senaste twisten har företaget försökt få spelsajter att skriva positivt om dem mot betalning genom skicka ut en "neutral" färdigskriven artikel.

Men vi tar det från början.

När Mike Rose, utgivare av indietitlar såsom aktuella Descenders, såg att G2A köpt Google-annonser riktigade mot deras spel, och på så sätt få sina länkar ovanför deras, rann bägaren över. Han menade att han hellre såg att folk piratkopierade deras spel än köpte dem på G2A - "vi får inga pengar oavsett".

Detta fick G2A att göra ett uttalande om att de gärna samarbetar med indieutvecklare och kan de bevisa att det har sålts stulna nycklar genom sajten är de villiga att betala tio gånger värdet ur egen ficka. Bakom länken ovan hittar du också en lång harang om hur det enligt G2A är högst osannolikt att stulna nycklar cirkulerar på sajten.

PR-skadan var dock redan skedd och i ett försök att reparera detta ska tio sajter ha fått en färdigskriven artikel som fortsätter på samma linje, däribland indiegames.com, som svarade genom att publicera delar av mailet på Twitter. Där framgår det tydligt att G2A försökte få denna artikel publicerad, mot betalning, men utan att den skulle vara märkt som sponsrad.

G2A kommenterade tweeten och menade att dessa mail skickats av en "employee without authorization", att de bad om ursäkt och att den anställde skulle få en reprimand.

Vi kan konstatera att företaget, som varit i blåsväder förut och gjort sig ovän med bland annat Gearbox och Totalbiscuit, hamnat i ytterligare PR-mässig kvicksand. Så sent som i januari uppdagades det att de börjat dra pengar från folks konton på sajten om de varit inaktiva i mer än 180 dagar.

Enda stället jag handlat utöver Steam och GOG är GreenManGaming. Fick DOOM för 375 spänn 3 dagar efter release, vilket nog var ganska bra pris med tanke på att det nog kostade närmare 600 på övriga ställen. Kikade såklart på G2A också, men det räckte... 11/07 Den väsentliga skillnaden är att blocket, tradera och andra begagnathandelsplatser dels hjälper polisen, och dels har varningssystem som direkt upptäcker och anmäler om någon t.ex. skulle komma in och försöka sälja typ 1000 nya iphones till 1/3:e del... 10/07 Det finns ingen utvecklare som blir glad över att du köper deras spel på G2A eller liknande siter. Allra minst indieutvecklare. I vissa fall har nyckeln sålts och genererat en viss summa till dem, men i många fall är det inte så. Som folk skriver ovan... 09/07 Läste du vad jag skrev? G2A hjälper dig endast om du går med på deras krav. 09/07 Va? Det är begagnat, vad pratar du om? 09/07 Utvecklarna hamnar i en jobbig situation där det enda sättet att göra något är att gå med på G2A's krav. De tänker inte göra något förräns du blir en officiell partner hos G2A, och säljer spela via dom. Bara för att försöka fixa en situation som G2A har... 09/07 Men igen problemet ligger inte i de som säljer sina egen köpta nycklar på steam eller humble bundle och sedan säljer vidare, utan de som systematiskt köper upp och säljer tusentals ex med stulna kreditkortsuppgifter. Efter chargeback får utvecklarna int... 09/07 Oj, jag ser att vi har lite olika världsvana. Läste du artikeln själv? Jag citerar hit det viktiga så kan vi hjälpas åt att tolka den. "publisher tinyBuild explained it in a recent blog post, it's “like eBay for game keys”: You buy, for example, a Humbl... 09/07 G2A har sagt att de ska bättra sig i åratal men väldigt lite har hänt. Att de sen nu ska göra rätt för sig i efterhand när de tjänat enorma summor på andras bekostnad i flera år, alltså nej. 09/07 Får det att låta som att förlora miljontals kr för en mindre utvecklare inte är ett problem... https://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth-of-its-keys-without-paying-a-penny/ Att det här problemet sen dessutom ska lösas av bolag med... 09/07
Skicka en rättelse