Piskar såväl Clash Royale och Candy Crush på fingrarna.

När Pokemon Go lanserades sommaren 2016 var det nog få som trodde att det skulle bli en sådan succé. Snart var dock parker och städer fyllda av människor som mer än någonsin stirrade ner i sina mobiltelefoner. I jakten efter sällsynta exemplar bröt folk mot lagar, gick in i stolpar och hackade telefonens gps-system. Pokemon Go-febern var ett faktum.

Tre år senare kan vi också konstatera det varit en ekonomisk succé för skaparna Niantic och The Pokemon Company. Enligt analyser från SensoryTower har spelet omsatt hissnande 25 miljarder kronor sedan lanseringen. Inte illa pinkat för ett gratisspel på mobiler. Faktum är att om man räknar bort inkomster från Kina, där Pokemon Go fortfarande inte är lanserat, är det dragit in mer pengar än både Clash Royale och Candy Crush Saga.

Enligt deras beräkningar är USA spelets största marknad, med en dryg tredjedel av omsättningen, med Japan på andraplats och Tyskland på tredje. Det är också ganska jämnt skägg mellan plattformarna, där Android-användarna står för 54 procent av pengarna och resten Ios, med en liten andel på 1,6 procent från Ipad.

Totalt har Pokemon-spelen, med det första spelet i mitten av 90-talet, mer än 800 miljarder kronor vilket också gör det till det mest framgångsrika varumärket i spelbranschens historia. Mario når inte ens upp till hälften.

Skicka en rättelse