Och skaparen av No Man's Sky har gott om erfarenhet.

No Man's Sky har faktiskt växt till ett riktigt bra spel, med mycket innehåll och roliga funktioner, men så har det som bekant inte alltid varit. Efter släppet visade det sig att frontmannen Sean Murray varit lite väl hajpad angående sin egen skapelse, och många kände att de fått ett helt annat spel än vad som utlovats i intervjuer och videor.

Murray lyste dock med sin frånvaro under de kommande månaderna, och under ett föredrag vid Develop-konferensen i Brighton, Storbritannien, har han nu förklarat varför.

Det gick runt två år utan att vi talade med pressen alls. Det gick runt tre månader utan att vi sade något till communityn heller. Det var riktigt svårt. Jag satte mig ned och skrev det perfekta blogginlägget som skulle förklara allt om spelets utveckling och planerna framöver så många gånger. Men jag kunde se att det inte hade någon trovärdighet med hänsyn till var vi befann oss.

Vidare säger han att det sedan dess har inträffat flera polariserande spelsläpp från bland andra EA och Bethesda (Anthem och Fallout 76), men att deras påföljande försök att kommunicera med communityn bara ledde till att man ödslade mer och mer tid.

Att snacka om funktioner när ett spel redan är släppt är inte trovärdigt eller intressant. Dina handlingar är så mycket viktigare än vad du säger.

Å andra sidan sade han i ett meddelande till communityn för ett tag sedan att man måste bli bättre på att kommunicera.

Tack Gamesradar!

Tycker inte riktigt att han är rätt person att trycka ner moralkakor i folks hals om jag ska vara helt ärlig... 15/07 Sålänge snabba cash föredras över cash på lång sikt kommer det vara såhär. Beräknad vinst och allt det där tramset. Vi behöver trycka på reset knappen för vårt samhälle snart. Det plus att global warming gör så att 90% av oss dör så jorden kan återhämta... 15/07 Även om jag håller med dig till 100%, så ja, det är nog så svårt. Byråkratin som finns i dagens spelbranch gör det nästan omöjligt för utvecklare att själva kunna bestämma när spel ska släppas och när dom "ska" vara färdiga. 15/07 Jajamen. Visst lät det som lögner då men tycker nog fan han har bevisat att han talade för högt om sina ambitioner för tidigt. Det var en lögn kan man väl säga men då inte avsiktligt. Har verkligen inget emot spelet, studion eller Murray idag. Det var... 15/07 Inte ens i överhypade visionen av no mans sky så var multiplayer en stor grej, det handlade mest om något litet extra, en möjlighet att träffa på en spelare alá journey. Det vi fick senare var långt över det, och det vi kommer få i år var aldrig ens på... 14/07 Sean Murray + Todd Howard = It Just Works? :'D https://www.youtube.com/watch?v=YPN0qhSyWy8 14/07 Tror han mer uttryckte det som att man som utvecklare har ideer och visioner som tyvärr inte alltid blir en verklighet. Men nej, han har inte sagt rakt ut att han medvetet ljög även fast han måste varit högst medveten om att det han sa aldrig skulle hin... 14/07 Har han erkänt att han ljög om spelet? T.ex den där delen att två spelare kunde möta varandra i spelet. (Orkar inte googla) Och som någon annan skrev så borde han kanske lära sig att hålla igen innan release. 14/07 Bioware borde ha tagit lärdom av det när det kom till Anthem 😆 14/07 Kan säga att jag hade varit besviken även om jag inte hade sett något av det innan. Det mesta att göra i spelet var helt enkelt inte kul IMO. Alla funktioner var för barebones och inventory/survival hanterandet var uruselt. 14/07
Skicka en rättelse