Bad Yolk tror att bra spel föds när man mår bra.

Orimliga arbetstider är tyvärr vanligt förekommande nyheter i spelbranschen. Bara under senare tid är två exempel Epic Games Fortnite och Trearchs Call of Duty: Black Ops 4. Priset för framgång tycks vara omänskliga arbetsförhållanden, men måste verkligheten se ut så här?

Det tycker inte nystartade Uppsala-studion Bad Yolk. Faktum är att första spadtaget togs redan 2017, men det är först nu man bekräftar studion och öppnar upp om sin företagsfilosofi.

Självklart ska högkvalitativa titlar vara roliga att spela, men vi tycker också att de ska vara roliga att skapa, och att kreativitet frodas bäst i en hälsosam och balanserad arbetsmiljö. Något som är grundpelaren i vår företagsfilosofi och struktur.

Det berättar Bad Yolks Michael Paixao, före detta Machinegames-utvecklare, i ett pressutskick. Han är tillsammans med Joel Jonsson (också f.d. Machinegames) grundare av Bad Yolk. Studion består av tio stycken "rutinerade" AAA-utvecklare med erfarenheter från bland annat Wolfenstein: The New Order, Doom, Chronicles of Riddick, Eve Online, Gears of War, The Darkness och The Division. Vi får inte veta något om det, men deras första spel är under utveckling.

Du vet hur det blir. Alltid någon apelsin eller "krånglig" frukt som blir liggande. Sedan börjar fruktflugorna föröka sig exponentiellt. Då kommer en dålig arbetsmiljö som ett brev på posten. 25/07 Men lol, räcker det inte med en fruktkorg? 25/07 Låter ju väldigt bra. Arbetsmiljö är otroligt viktigt utan fungerande arbetsmiljö är man inte direkt top notch på jobbet. Jag jobbar i butik I know 25/07 Så samtlig personal är fast anställd samt med kollektivavtal? 25/07 autister? fredligt folk! 25/07 Har följt Coffeestains vlogs videor de släppt de senaste åren och tror ingen studio i resten av välden har så laid back mentalitet. Vanligtvis när de filmar så är hälften av personalen borta, och ändå får de gjort spel. https://youtu.be/VQ5EcI909Zs 24/07 Kanske är bättre för tripple A företag är att göra mindre spelstudios och fokuserar mer på att göra bättre verktyg som underlättar för dom att göra större spel, utan att behöva koda allt för hand. Starcitizen hade det problemet i början, att dom inte... 24/07 Spelutveckling är förbannat svårt till att börja med, dock har ju AAA-utvecklarna och utgivarna en tendens att krångla till det innan projektet ens tagit fart (*host Anthem). Ett av problemen bland storstudios är just att det oftast blir för stora proje... 24/07 Det bildades en annan studio nyligen av andra avhoppade Machinegames folk, antar att man tröttar på att bara göra wolfenstein... 24/07 Finns några studios i Uppsala nu. Förmodligen en bra uppstarts stad. Nära Arlanda och STHLM. Men förmodligen inte lika dyrt som huvudstaden. Kanske finns många mindre lokaler. 24/07
Skicka en rättelse