Rare är noga med att understryka att det inte blir tal om loot(teri)lådor.

Det har gått mer än ett år sedan Sea of Thieves lättade ankar och spelet fortsätter växa – inte minst tack vare jubileumsuppdateringen med storyuppdrag, fiske, pvp med mera. En in game-butik med mikrotransaktioner är något man länge haft i kikaren, men trots löftet/hotet kan det finnas skäl att sitta ner i båten. I en uppdatering (undertill) redogör Rares Joe Neate för planerna.

We never want to do anything that provides any sort of power advantage or anything. We’re never going to sell any sort of power in Sea of Thieves. We’re never going to sell anything that separates players.

Mikrotransaktionerna ska vara "helt valfria" och vi ska veta "vad vi köper". Det blir således inga traditionella loot(teri)lådor. Så vad kommer att krängas? I nuläget handlar det om emotes, tingeltangel till ditt skepp (som kommer baseras på kända Rare- och Microsoft-favoriter) och husdjur. Du kan ju försöka hindra mig från att investera i en dödscool skeppskatt.

Det låter på pappret som om det här handlar om mikrotransaktioner av det mer transparenta slaget, men tills vi ser det i praktiken ska vi förstås vara noga med att inte ropa hej. Husdjuren ska komma till Insider-programmet i veckan och butiken bör börja testas strax därefter.

Jag slutade själv spela efter bara ett par försök då deras kassa implementation av in-game voip inte fungerade, så det gick inte att kommunicera med de randoms man mötte. Ingen jag kände spelade spelet tyvärr. 27/07 För er som inte testat spelet så rekommenderar jag er att testa en månad gamepass. Men spela inte själva, det är inte nått kul (tycker jag i alla fall) 2-4 Pers så kan man ha hur kul som helst. Sker alltid något minnesvärt. 27/07 Ja det är inga hårda siffror som sagt. Det omvända, långt ner på dylika listor, hade iaf varit negativt så de parametrar vi har ser bra ut. Att både Microsoft och Rare fortsätter att satsa på utvecklingen av spelet tyder ju också på en viss optimism.... 26/07 Det här har utvecklats till ett av mina favoritspel och jag tror på att Xbox kommer att se till communityn i första hand. Det kommer att bli bra. 26/07 Såna listor är väldigt meningslösa dock om de inte specificerar vad som mäts, speciellt när Game Pass finns. "Most played" can ju betyda en massa olika saker. Folk som har startat spelet, spelat 20 minuter och sen aldrig gått tillbaka till det. Jag vet... 26/07 Smaken är som baken. Själv älskar jag SoT och har spelat sedan betan. Underbart gameplay med skeppsstrider och teamwork och ingen splittrad spelarbas eller fördelar för de som grindat eller betalat sig till det. Det är bara att hoppa in och köra och du... 26/07 Haha, nä det gör det ju inte men det är de enda hårda siffror som finns. Att det har en stadig spelarbas går att utläsa av "most played"-listor och liknande både på konsol och framförallt på Xbox Game Pass. 25/07 Det låter jättebra, men säger ingenting om det jag undrade; hur många som faktiskt spelar. 25/07 Ja det kan jag hålla med om, det du beskriver är ju inte ok på något sätt. MTX måste hållas rimligt och kort. 25/07 I regel innebär det inga problem. Men när spelet medvetet designas fult och allt du kan spela till dig i spelet ser dåligt ut i jämförelse med betalda grejer så spelar det roll enligt mig. En inte helt korrekt liknelse då det är gratis men, gratisvarian... 25/07
Skicka en rättelse