Ett rejält läxförhör.

Under skapandet av Bloodstained: Ritual of the Night (tematisk uppföljare till Castlevania: Symphony of the Night) gick man en extra mil för att säkerställa rättvisa bossfajter. För Gamasutra berättar genre-legendaren Koji Igarashi att utvecklarna inte bara skulle bygga enastående bossar. Nej, de var också piskade att klara dem utan att såras en enda gång. Ett rejält läxförhör.

The developer who creates the boss must beat their own boss without taking a hit and only using a dagger. We almost didn't make it.

Ja, ni hör. Med blott en dolk. Det var en strikt regel "Iga" inte tummade på. Utmanande bossmöten var viktiga, men man ville skala bort orättvisan i det hela, och ge spelarna motivationen att fortsätta kämpa även när de bet i gräset. Regeln säger dock att utvecklaren bara behövde klara av utmaningen en enda gång för att bossen skulle få godkänt.

Tänk om ett spel släpptes i det skicket idag. Sista bossen i Mass Effect är omöjlig för att gubbarna inte går att levla, dessutom skjuter han 1000 projektiler mer än i amerikanska versionen. Haha 06/08 @Johlor: Dessutom avfyrar sista bossen sjukt mycket fler projektiler i PAL-versionen 😓 Någon testade uppenbarligen inte spelet innan lansering 02/08 Grejen med Rygar var ju att vår version var buggad (PAL) som gjorde att du aldrig kunde levla över en viss nivå, vilket gjorde att du var orimligt svag när du mötte sista bossen. 01/08 Den bossen är svår som fan men man kan iaf klara den med skicklighet och reflexer. I Rygar var det bara ren tur. Blunda och hoppas på det bästa typ 😓 29/07 Vi går på personalfesten nu, men du sitter här tills du klarar bossen förstått?! 26/07 Det handlar om att du som skapat bossen och suttit med designen i lång tid kan mönstret helt utantill, och att kunna mönstret bör innebära att du ska kunna undvika all skada. Om det finns för mycket slumpade element eller oklarhet i mönstret på en sån... 26/07 Min personliga nemesis är sista bossen i Shadow Warrior (eller första Ninja Gaiden på NES som det ju egentligen heter, men ninjas orsakade moralpanik då). Den som flyger omkring och skjuter eldbollar. 1) Man blir av med alla magiska förmmål (kaststjärno... 26/07 Jag har ett annat förslag. De får gitta gud ;) 26/07 @waeress: Då får du göra lättare bossar ;p 26/07 Jag är skeptiskt till designidén. Att vara bra på speldesign innebär inte nödvändigtvis att du är bra på spel. Och som en person som börjar bli äldre vet jag att unga gamers klarar av sådant jag inte längre kan. 26/07
Skicka en rättelse