Är du normal? Eller är du svår? Det är något gamers tvingas ta ställning till.

I spel ställs du förr snarare än senare inför ett oundvikligt val. Normal? Easy? Eller hard? Det är ett beslut som påverkar hela spelupplevelsen och som inte sällan orsakar en del beslutsångest.

Det är också självklart en fråga som inte är alldeles enkel (easy?) att svara på. Personligen väljer jag oftast förvalda normal då jag föreställer mig att det är så grundvisionen ser ut. Samtidigt har jag lärt mig att vissa spel (Uncharted) känns mer realistiskt på en lägre svårighetsgrad. Det är helt enkelt lättare att leva sig in i något där fienderna inte tål orimligt mycket stryk.

Om jag dessutom inte har så mycket vana av den typen av spel lockar easy extra mycket. Inte minst efter att ha provkört lite grann och inser att jag förmodligen inte har vad som krävs – ännu.

Sedan har vi spelen där jag älskar (även om det är en slags hatkärlek) att utmana mig själv. Det är något speciellt att ta sig an Xcom på en högre nivå med ironman aktiverat. Minsta misstag kan ödelägga tiotals timmar och oftare än inte slutar det med en blytung förlust.

Vilken svårighetsgrad väljer du oftast? Och varför? När tummar du på vanan?

Börjar på svåraste och jobbar mig nedåt om det behövs för att spelet ska kännas bra. Det har inget att göra med prestige eller att knäcka det svåraste motståndet, utan mer att det allra bästa spelande man kan få (enligt mig) är när man spelar mot motstå... 01/08 I princip alltid svårast möjliga. Dock beroende på titel. 01/08 Metro är ett exempel på bra svårighetsdesign. Är man bara någorlunda bra på att sikta och smyga så blir det nästan enklare på ranger-nivåerna. Spelen är dock väldigt dåliga på att förklara det dör och om man inte letat på nätet så är det lätt att tro... 01/08 Jag brukar börja på normal, men byter ofta till easy. Jag gillar inte att bli utmanad i ett spel, det är inte därför jag spelar. Jag vill bli underhållen, få bra flyt och få ta del av en berättelse och allt det får jag lättast ta del av på en lätt svåri... 31/07 Brukar alltid välja normal trots att jag ibland bara vill spela för storyn, leder till att jag ofta lägger ner innan jag hunnit spela klart spelen idag. Kanske dags att byta taktik nu när man är förälder och tiden och orken inte riktigt finns 🤔😂 31/07 Jag har inga problem med att folk vill spela sina spel på easy, hard eller nailpulling-torture-hard, det är helt upp till var och en men den här svårighets-snobbismen att shama de som väljer att spela spelet på det sätt de vill känns bara så plågsamt... 31/07 Brukar oftast börja ett snäpp upp från standard och om jag gillar spelet och framför allt trivs med spelmekaniken och hur spelet blir svårare vid högre svårighetsgrader så blir det en vända till på svåraste. Exempelvis så körde jag först igenom God of... 31/07 Har i regel alltid litar på normal, just för att det känts som det var tanken från utvecklarnas sida. På senare tid har jag dock velat ha lite större utmaning och då kört på hard från början. 30/07 Till en början kör jag faktiskt på lättaste. Men det beror på att jag alltid vill njuta av storyn på min första genomspelning. 😎 👌 30/07 Nej jag har inte "tid" att köra på hard. Man växer upp och skaffar familj, prioriterar en massa andra saker än tid framför skärmen. Att jag kan lägga 5h på ett spel och 15h med familjen istället för 15h på ett spel (där jag får spela om samma sekvens... 30/07
Skicka en rättelse