I spel ställs du förr snarare än senare inför ett oundvikligt val. Normal? Easy? Eller hard? Det är ett beslut som påverkar hela spelupplevelsen och som inte sällan orsakar en del beslutsångest.
Det är också självklart en fråga som inte är alldeles enkel (easy?) att svara på. Personligen väljer jag oftast förvalda normal då jag föreställer mig att det är så grundvisionen ser ut. Samtidigt har jag lärt mig att vissa spel (Uncharted) känns mer realistiskt på en lägre svårighetsgrad. Det är helt enkelt lättare att leva sig in i något där fienderna inte tål orimligt mycket stryk.
Om jag dessutom inte har så mycket vana av den typen av spel lockar easy extra mycket. Inte minst efter att ha provkört lite grann och inser att jag förmodligen inte har vad som krävs – ännu.
Sedan har vi spelen där jag älskar (även om det är en slags hatkärlek) att utmana mig själv. Det är något speciellt att ta sig an Xcom på en högre nivå med ironman aktiverat. Minsta misstag kan ödelägga tiotals timmar och oftare än inte slutar det med en blytung förlust.
Vilken svårighetsgrad väljer du oftast? Och varför? När tummar du på vanan?