Valve vill stoppa bedrägeriförsök.

Valve har infört nya regler för att moddar publicerade i Steam Workshop. För en del (men inte alla) mod-skapare krävs nu en moderators godkännande innan nya eller uppdaterade moddar släpps. Detta görs för att få bukt med oseriösa och bedrägliga moddar, som varit ett problem för bland annat Counter-Strike: Global Offensive.

Valve har inte själva berättat om den ändrade policyn, som uppmärksammades av Reddits CS:GO-sektion och PCgamesn i helgen. Den här hjälpsidan på Steam förklarar att skaparen måste verifiera uppladdningen via mail, varefter en moderator måste godkänna den. Processen ska ta mindre än ett dygn, och under tiden kan användare nyttja tidigare släppta versioner av moddarna (när såna finns).

Valves nya policy för att släppa material i Steam Workshop.

Kreatörer med många följare får publicera material utan att det behöver godkännas, säger Valve till PCgamesn. Man säger att man kommer tweaka hur detta system fungerar om behovet uppstår.

Kan inte bara vara jag som hatar skiten. Irriterande som fan med moddar som inte stöds av version X av spelet. Usch! Men jag använder inte moddar i stor grad så det är nog en stor anledning till att jag hatar Nexus när Steam är så kalasenkelt! 12/08 Skönt att det finns tex nexusmods. 12/08 Vad mycket folk de måste anställt för detta. Lär ju skapas ruskigt många mods per dag. 12/08 Ska bli intressant att se hur detta ska gå till när det fortfarande smiter igenom spel som inte ens fungerar :D 12/08 Jo, men det är ju mot skadliga moddar, virus och liknande, upphovsrättsskyddat material och mod-stölder är svårare än så att hitta. Och mods behöver inte specifikt använda Steams API, det är oftast i de flesta situationer upp till själva spelet, och vil... 12/08 Det här är varför vi inte kan ha fina saker. :/ 12/08 Moddare måste ju använda valves API för att kunna modda till steam. API ger inte fullkontroll så jag gissar på att Valve har ett system som scannar igenom koden som letar efter kod som kan skada användaren på olika sätt. Gissar vilt men borde var något... 12/08 Om det nu ska ta "mindre än ett dygn" så kan det inte vara någon särskilt noggrann granskning, vilket betyder att det förmodligen inte kommer vara så effektivt, samt att antalet följare ska bestämma om någon är trovärdig, som om det skulle vara något... 12/08 Undrar hur Steam handskas med CreamAPI? Eller detta är inte detsamma? 12/08 Med tanke på hur många uppdateringar och patchar ett spel som tex Total War: Warhammer kan få och hur många moddar just det spelet har så vore det bra om de kunde korta ner tiden till någon timmer eller två istället för ett dygns väntan innan moddarna... 12/08
Skicka en rättelse