Testar G2A:s löfte om ersättning för illegalt sålda spelnycklar.

Unknown Worlds, studion bakom Subnautica och Natural Selection 2, menar att spelnyckelförsäljaren G2A är skyldiga dem 300 000 dollar, knappt 3 miljoner kronor. Orsaken är att G2A i somras lovade att ersätta utvecklare tiofalt om de kunde bevisa att de haft återbetalningskostnader för illegalt införskaffade nycklar som sålts på siten.

2013 rapporterade Engadget att Unknown Worlds tvingats betala 30 000 dollar i återbetalning för illegala Natural Selection 2-koder. Någon ska ha köpt drygt 1 400 koder på Steam med stulna betalkortsuppgifter, och sedan sålt dem vidare på G2A. När betalkortens rätta ägare krävde återbetalning fick Unknown Worlds stå för det – 30 000 dollar. Och därmed är G2A skyldiga studion 300 000 dollar, menar medgrundaren och designern Charlie Cleveland i en tweet.

I juli menade Factorio-utvecklaren Wube att man haft samma bekymmer: 2016 ska man ha tvingats betala omkring 6 600 dollar i återbetalning för Steam-nycklar som köpts och sålts på liknande sätt. Tidigare i somras sa flera utvecklare att de föredrog om folk piratkopierade deras spel än att de köpte dem genom G2A.

I mitten av juli gick G2A ut med att man tänkte ta fram en "key blocker", ett verktyg som ger spelutvecklare möjlighet att spärra nycklar som sålts illegalt. Man ska själv stå för utveckling och kostnader. Men då projektet beskrivs som tidskrävande och kostsamt vill man innan utvecklingen påbörjas ha löfte från minst 100 utvecklare att de kommer använda verktyget, så att jobbet inte är förgäves. Men intresset är rätt svalt. Kort efter tillkännagivandet hade 17 utvecklare gett sitt stöd, men i går hade stödet bara ökat till 19 stycken. Därför flyttas deadlinen nu fram till månadsskiftet.

@Dumlen: Men dom existerade inte i den kapacitet som unknownworlds påstod... Så har dom verkligen fel? Dom har ju tom gått ut och sagt att dom hade fel? Det var ju g2play som var boven, inte go2arena tex... g2play ägdes ju av dubai folk medans go2arena... 16/08 Som sagt, det dom påstod var att dom inte fanns 2013 när så inte var fallet. Har inte påstått att dom sålt Natural Selection 2, vad jag påpekade var deras falskhet i att säga att dom inte fanns 2013 när dom varit aktiva 2 år innan dess, öppen marknadspl... 16/08 Sweclockers har ju tom en gammal post om det här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1205088-g2play-net-skojarforetag @Dumlen: go2arena sålde aldrig Natural Selection 2 dock, så den teorin sprack HÅRT du... “It does appear that G2A is right,” Clevela... 16/08 Inte g2play, g2a och go2arena är exakt samma skit. Ingen nystart, bara ett namnbyte. https://www.g2a.co/early-history-g2a/ https://twitter.com/go2arena https://web.archive.org/web/20100715000000*/go2arena.com https://en.wikipedia.org/wiki/G2A "The compa... 16/08 @Dumlen: Så du har koll på att det är samma ägare på go2arena som g2play? Sen om go2arena säg kursade och g2play är en nystart av samma företag så har dom ju inget krav att betala heller. Svårt som utomstående att se hur alla svängar har gått i den där... 15/08 Nej, däremot Go2Arena, vilket är det tidigare företaget med samma ägare och samma koncept. Bara för att man byter namn kan man inte påstå att man inte existerade innan. Go2arena har sålt spel sedan minst 2011, företaget grundades 2010. 15/08 @Komured: Dom har sålt mellan 2 och 5 miljoner kopior av subnautica på steam. Om dom hade så dålig ekonomi så hade dom ju kunnat höja priset på spelet med en dollar eller två liksom. Och ja, som du skrev, om dom har ekonomiska problem fortfarande så är... 15/08 Dom söker pengarna från när g2a kallade sig för go2arena, dvs ett företag som startade 2010. Kolla vart du hamnar om du skriver in http://www.go2arena.com och bli väldigt förvånad. https://www.g2a.co/early-history-g2a/ https://twitter.com/go2arena "G2A,... 15/08 Nu har jag ingen koll på hur deras ekonomi ser ut men att ett spel säljer bra betyder inte automatiskt att en studio har mycket pengar, beror ju helt på vad det kostat att utveckla, om de spenderat pengar på andra misslyckade projekt, supit för mycket... 15/08 @Komured: Som sagt, dom har det inte jobbigt ekonomiskt så det är en icke-fråga... Dom har sålt över 2 miljoner kopior av Subnautica, dom förlorade sina $30k 2013 och spelet släpptes ju långt efter det. :P 14/08
Skicka en rättelse