Vertikalitet y'all.

Storleken är inte allt, sägs det, men i öppna rollspel betyder den ändå ganska mycket. Kartan i Cyberpunk kommer sannolikt att bli mindre än den i The Witcher 3 – som spände över Velens ingenmansland, karga Skellige och myllrande Novigrad – men i gengäld är den betydligt tätare.

Producenten Richard Borzymowski berättar för Gamesradar hur de har resonerat.

If you look at pure surface in terms of square kilometers, then Cyberpunk 2077 might even be a little bit smaller than The Witcher 3, but it’s the density of the content, taking the world of The Witcher and squeezing it right in, deleting the wilderness between.

Det är förstås svårt att jämföra de båda världskartorna. Där The Witcher 3 handlade om stora skogar och stormande hav äger Cyberpunk 2077 trots allt rum i en enda stad, Night City.

Obviously in The Witcher we were an open world with vast lanes and forests in between smaller cities and larger cities like Novigrad, but in Cyberpunk 2077 we’re set in Night City. It’s an integral part of the setting; it’s essentially a protagonist if you want to call it that, so it has to be denser. It wouldn’t give us the end effect we wanted to achieve if the city wouldn’t be believable so we packed it full of life.

På fredag får vi äntligen se nytt gameplay från Cyberpunk 2077. Synd att det är måndag.

Låter extremt BRA, fokus på densitet istället för onödig yta med begränsad nytta. Fordon sägs ha hyfsat stor betydelse dock, men kartan lär nog ändå vara tillräcklig för att det ska vara lönt att ta bilen. Ser fram emot att lägga 1000h+ på detta. 27/08 Det om något var ju det som var minst viktigt. Storyn, sidostoryn och karaktärerna var det som fick spelet att lysa. Personligen är jag väldigt glad att Cyberpunk blir mindre till ytan. 27/08 Inga problem alls för mig, såklart. Ser hellre mindre detaljerade stadsmiljöer där man faktiskt har saker att göra, byggnader/gränder att utforska etc. snarare än städer som i typ GTA 5 där allt bara är kuliss. Med tanke på hur otroligt trevlig jag tyck... 27/08 Vertical design is tight! https://cdn.fz.se/artikel/fil/1416046?key=5a8aedbe641846199089401368bd80c1 27/08 Har man spelat RDR 2 men inte Witcher så är det väl svårt att göra en jämförelse? 🤔 Har dock spelat RDR 2 och Witcher 3 och det lutar väl åt att Witcher 3's värld är större (inkl. dlc'er). 27/08 Ok, där håller jag med dig. Det är betydligt tommare än sina föregångare just på grund av det (i mina ögon) högst ovälkomna byggfokuset som lämnade vissa platser tomma tills du själv fyllt dom. Men fortfarande fyllt med allehanda skrot jämfört med andra... 27/08 Apropå Cyberpunk, den här har snurrat ett antal gånger sen ett par dar tillbaka: AN1RJF55NXI Sen kom ju även den här tidigare: Igq3d6XA75Y SAMUUUURAAAAI (Refused alltså. Inte helt pjåkiga låtar ändå, speciellt med jag-längtar-tills-jag-åker-runt-i-Night... 27/08 Precis. CyberPunk kommer utan tvekan bli bra, men jag gillar naturen och det fria, något Witcher3 bjöd starkt på, man kunde nästan känna vinden. I CyberPunk så verkar det bli mer tätort. CB kommer bli bra, men jag tror jag kommer tycka W3 är bättre. 27/08 Lika bra. Är rätt trött på enorma världar som ofta är rätt tomma. Börjar uppskatta mer linjärna spel igen som inte tar 80 timmar att genomföra. 27/08 Om de menar hela Witcher 3s storlek, dvs. inklusive Skellige, Velen, Novigrad, White Orchard, så är det fortfarande ett enormt spelområde vi snackar om, plus mer vertikalt, tror inte det skulle vara något att oroa sig över. 26/08
Skicka en rättelse