Ska bli "mellanviktmästaren".

Franska Bigben är kanske inte ett stort namn, men har på senare tid stått för några intressanta initiativ. Det gick kanske sådär med The Sinking City (Bigben var utgivare) men man har gett ännu ett Vampires: The Masquerade-spel grönt ljus, och har köpt upp Eko Software, Cyanide, Kylotonn och Spiders. De senare, aktuella med Greedfall, vill "fylla tomrummet efter Bioware".

Benoît Clerc, head of publishing, berättar för Venturebeat att målet är att inom tre till fem år bli världens första AA-studio. Clerc menar att de siktar på att bli större än en indiestudio.

Of course, I have a lot of respect for indie developers and publishers. I’m a big player of those kinds of games. I love them. But we’re definitely, and we want to be, a very serious double-A publisher in the years to come. We want to be the first double-A publisher in the world in three-to-five years. That’s the ambition we’ve set and publicly vocalized.

Clerc utvecklar AA-begreppet och menar att de här spelen vara mer annorlunda och kreativa än AAA-titlar, som han menar är ett slags offer för sina skyhöga insatser; storlek, teknologi, features, material efter lanseringen. Clerc säger att Bigben kommer bli "mellanviktmästaren".

We have things to propose in this category which will be different, which will propose to gamers different emotions, different game mechanics, different universes, different things.

Bigben kommer fortsätta jaga intressanta studior att köpa. Detta är ju bara början för dem.

@Sebbepojken: Jo jag förstår det, nu var det ju en pik till deras kvalitet och inte ekonomiska situation. De har nog pengar att fortsätta pumpa ut skräp till oss en stund till, mest pga alla idioter som betalar för mikrotransaktioner och håller företag... 31/08 @mrpijey: Jag har dålig koll på deras likviditet, men jag tror nog de uppfyller kreditkraven för att behålla sin AAA-klassning :) Produktkvalitet har inget med kreditvärdighet att göra och det är bara dumt att blanda ihop olika begrepp. 30/08 @Sebbepojken: Ja då borde inte EA och Activision få vara med på den listan då de verkligen inte är "kreditvärdiga" för fem öre längre ;). De båda är ju idag fullblodade CCC-studios. 29/08 AAA är den högsta kreditvärdigheten ett bolag kan tilldelas. Det finns ingenting högre än det på skalan, så allt utöver det är i så fall bara hittepå. 28/08 När får vi första AAABACAB++-utvecklaren då? Ser inte meningen med dessa klassificeringar då det är väldigt flytande, allt beror ju på storleken på studion osv och det varierar ju. CD Projekt RED till exempel skulle jag klassa som en AAA-studio och ändå... 28/08 Yepp, han menar att de ska bli den första utgivaren som fokuserar på AA. Detta innebär ju också att han (outtalat) menar att det finns många AA-utvecklare redan, men ingen renodlad AA-utgivare. Jag hoppas mer på denna AA-trend! De flesta AAA-spel nu för... 28/08 Glöm inte Paradox. De är definitivt en AA- publisher med sina egna spel, Tyranny och Cities skylines. Edit: titeln har ett litet fel, de vill inte bli första AA-utvecklaren utan en AA-utgivare. 28/08 Jag tycker att t.ex THQ är en AA-studio. 28/08 Ser ut som en språkförbistring. Läser det som att han säger första i bemärkelsen 'den främsta' AA-utvecklaren. 27/08 Har vi så kort minne? AA har alltid funnits, hela vägen fram till ca mitten av förra generationen då bara indie och AAA-spel gick runt. Var väl en av anledningarna till att så extremt många utgivare och studios gick omkull förra generationen. Men för... 27/08
Skicka en rättelse