Att Ubi gillar Epic är ingen hemlighet.

Ubisoft verkar ha dumpat Steam. The Division 2 lanserades via Uplay (förstås) och Epic Games Store (premiär). Det kommer även The Settlers att göra. Inga planer om Steam nämns framöver.

Chris Early, högt uppsatt Ubisoft-chef, kallar i en New York Times-intervju Steam-modellen för såväl "omodern" som "orealistisk" för branschen. Förenklat får utgivarna 70 procent av omsättningen via Steam, medan det i Epic-fallet handlar om 88 procent. Detta är en kvarleva från VHS-eran, har Fredrik Wester tidigare talat om, och detta är något Ubisoft ger tummen ner.

It’s unrealistic, the current business model that they have. It doesn’t reflect where the world is today in terms of game distribution.

När Steam vägrade ompröva sin omsättningsmodell valde Ubisoft Epic Games Store. Många är också de utvecklare som ingått i exklusivitetsavtal med Epic. Summorna är okända men ska vara "hutlösa". Bandai Namco är dock ett exempel på spelmakare som inte gillar exklusivitetsjakten hos Epic. För den japanska speljätten handlar det om att nå så stor publik som möjligt.

@Phyrino: Haha, jaa! Tänk! Subscription model OCH kostnad på spelet!?!½ Vad är det för ena knasigheter? 29/08 För att inte tänka på själva spelet och alla tillläggspaket. 29/08 @Phyrino: Tänk om vi förklarar för honom att WoW har ganska sjuk monetization för ett fullpris subscription model spel och ÄNDÅ har massa pets och skit man kan köpa för riktiga pengar... ;D Folk borde bara sluta falla för hela FOMO grejen... 29/08 De tänkte väl inte att de skulle sälja spel för fyra år sedan? Nu har jag knappt lirat Fortnite men antar att launchern dög för det spelet iaf? Det jag verkligen tycker är kasst är att Epic släppte launchern, som du nämner, utan funktioner. De borde lag... 29/08 Jodå, det nämns ibland diskussionerna i ämnet. Däremot är det svårt för oss utomstående att faktiskt kunna värdera Steams algoritmer och kundkännedom - inte minst för att de flesta här är lekmän inom SEO/SEM. Men klart är att utgivare och utvecklare fak... 29/08 @Brona: Steam besitter även någonting som är mer värdefullt än allt du nyss tog upp, data på sina användare. Detta är något som Epic ej kan erbjuda de utvecklare som väljer deras platform. Steam har en enorm kundbas, och med data på vilka spel och hur... 29/08 Ni som påstår att valve inte gör något för pengarna kanske borde läsa på lite. De som är snåla i detta fall är EPIC. Deras launcher har funnits i snart 4 år och har nästan inga funktioner alls. Allt det Tim Sweeney har haft snart 4 år på sig att inklude... 29/08 Om en indie-utvecklare säljer 100k ex på Epic Store och 150k ex på Steam (pga större kundbas) till samma pris kommer de ändå tjäna mer på Steam. Så länge Steam är större spelar det ingen roll att Epic bjuder på några procent. Det är klart att ett företa... 29/08 Metro Exodus säljs för 59,99€ på Epic, precis som det skulle ha säljts för på Steam. Varför skulle utgivaren sänka priset? Då får de ju mindre pengar och hade lika gärna kunnat släppa spelet även i andra butiker. Spel som är helt exklusiva till Epic har... 29/08 Man kan ju hoppas men förmodligen inte. Epic har väl intresse av att hålla priserna uppe så att deras bit av kakan inte blir mindre, utgivarna vill hålla priserna uppe för att det är dyrt att utveckla spel. Särskilt nu när allmänheten fått upp ögonen... 29/08
Skicka en rättelse