Det är snyggt, men kräver eftergifter.

Tidigare i veckan släpptes Control, och Jocke Bennet konstaterade i sin recension att Remedy gjort ett stabilt, skevt men aningen upprepande actionäventyr. För dig som har ett muskulärt grafikkort är Remedys senaste lite extra intressant, eftersom det använder flera sorters ray tracing. Vilket gör det både väldigt syggt och väldigt krävande.

Sweclockers har nu testat både med och utan ray tracing, med 15-talet grafikkort. Från Geforce RTX 2080 Ti och Radeon VII i topp ner till pixelskyfflare med något mer överkomliga prislappar. Man har testat med olika detaljnivåer, i DirectX 11 och 12, och med upplösningar från 1 920 x 1 080 till 3 840 x 2 160.

Det är ett krävande spel om du vill ha uppskruvad grafik. I DirectX 11 (ray tracing av) med grafiken satt till High i upplösningar högre än 1080p krävs minst ett RTX 2070 Super för att nå 60 bilder/sekund. Och i 4K finns inget kort som fixar 60 fps – 14 000-kronorskortet RTX 2080 Ti stannar på 44 bilder per sekund. Ouch...

I DirectX 12 blir ray tracing tillgängligt om man har ett Geforce RTX-grafikkort, men som vanligt straffar det prestandan hårt. Men med kompromisser i fråga om detaljnivå och upplösning kan man använda vissa effekter, och samtidigt få ett riktigt snyggt spel.

Lyckligtvis krävs inte högsta detaljnivån för att spelet ska se riktigt bra ut, utan istället kan vi faktiskt rekommendera "Medium" som en bra kompromiss mellan det grafiska och prestanda. Därtill har spelet en stabil implementation av upplösningsskalning, där exempelvis gränssnittet körs i skärmens "riktiga" upplösning medan 3D-miljöerna kan renderas i en lägre sådan för en högre och jämnare bildfrekvens – utan att det för den delen ser kasst ut.

Skicka en rättelse