Ett spel där "varje pixel är simulerad".

Det har varit väldigt tyst kring finska Nolla Games kommande roguelite Noita (finska för "häxa") sedan E3 förra året, men nu har man via en ny trailer meddelat att spelet kommer släppas i Early Access på Steam den 24 september.

Det rör sig som sagt om ett roguelite med, i mitt tycke, urläcker pixelgrafik, men det stora dragplåstret är spelets fysiksystem. Man utlovar nämligen att varje pixel ska vara simulerad, vilket innebär att vi får realistiska vätskor, gaser, fasta material, fysiska krafter som elektricitet och eld, med mera. Detta leder till spelmekanik som ser ut att vara väldigt mångsidig såväl som öppen för improvisation och experimenterande.

I spelet axlar vi rollen som en häxa som med hjälp av hemmasnickrade trollformler måste ta sig djupare och djupare ned i ett procedurellt genererat grottsystem – antagligen av en väldigt bra anledning. Man kommer inledningsvis att släppa det till PC, men portning till andra plattformar kan bli aktuellt.

Tack till Devan för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse