*Dräggel*

Även om de ofta är bländverk har vi svårt att slita oss från snygga tech-demos från som utvecklare skapar för att kränga den senaste versionen av just sin spelmotor. Senast ut i raden är CryEngines version 5.6, som bland annat utlovar “fysiksimulerade rep”.

Crytek, som ligger bakom motorn, är aktuella med Hunt: Showdown, som vår egen Calle Johansson-Sundelius just nu sitter och testar i vårt spel-labb. Huruvida det visuella på hans skärm motsvarar de här scenerna återstår att se.

Någon som vet om några kommande spel som använder Cryengine (bortsett från Cryteks egna)? Verkar som att det är fler som väljer Lumberyard. 03/09 Bukten i sista klippet är utan tvekan från Crysis (https://img.fireden.net/v/image/1448/07/1448071482080.jpg), tror att musiken också är det. Jag är nästan hundra på att det är så där Crysis Remastered kommer se ut. 03/09 Som jag förstod det var det en engångsbetalning? (rätta mig nån om jag har fel) Man kan ju nu använda Lumberyard motorn istället för CryEngine. CiG (Star Citizen/Squadron 42) passade ju på att gå över till Lumberyard (samma version dock) då dom tvivlade... 02/09 Rent teknisk är CryEngine väldigt kapabel, och jämförbart med Unreal Engine 4. Med det sagt, så rent personlig preferens så tycker jag att det är lättare att arbeta med UE4. Många saker som att göra shaders, ect. Rent av enkla saker tom. Jag tycker att... 02/09 Någon som vet hur det faktiskt går för Crytek rent ekonomiskt i dagsläget? Kan ju hoppas dom i alla fall drar in lite licenspengar från Amazon Lumberyard. 02/09 Synd att det är så få som använder denna motor. 02/09 Mycket tidigare! Första unreal släpptes med editorn och med det inbyggda unrealscript, sen dess har det bara varit utför, det var en lätt motor att modda. Krävde inga externa verktyg och unreal tournaments populäritet gjorde det bara större. Snart 15... 02/09 Epic gjorde en satsning för några år sedan (innan Fortnite-teamet ens tänkt tanken BR) där man först hyrde ut men sen istället gav bort motorn gratis, skapade en ny hemsida och började sen formligen spruta ut instruktionsvideos. Efter det så exploderade... 02/09 Välanvänd, många år bakom sig, väldigt kapabel, bra verktyg. Många studios som redan har bakgrund i unreal engine sen många år tillbaka, samt många utvecklare som har kunskap i motorn. 02/09 Det är ju betydligt fler företag som väljer unreal motorn, frågan är varför? Är den perhaps lättare att jobba i ? Är den kraftfullare? Eller varför? 02/09
Skicka en rättelse