Med anledning av en sex år kort försening.

Crowdfunding av spel har förändrat delar av spelbranschen. Traditionellt köper man ett någorlunda färdigt spel, och ofta finns recensioner, användaromdömen och annan information att luta sig mot innan köp.

Crowdfunding, däremot, är lite av en chansning. Man betalar för idéer, och får vänta något år på att se om de infrias. Ibland blir det så: Pillars of Eternity, Elite: Dangerous, Wasteland 2, Kingdom Come: Deliverance, Project Cars. Andra gånger blir det Star Citizen: betan av kampanjdelen Squadron 42 försenades nyss, den ska släppas om ett år. Vilket kommer vara sex år efter det ursprungliga releasedatumet.

Crowdfunding kan alltså gå bra, det kan gå dåligt och det kan ta lång tid innan vi överhuvudtaget vet något alls om hur det kommer gå.

Hur är dina upplevelser av crowdfunding – har det funkat bra, dåligt eller både och?

För egen del väntar jag på att två crowdfunding-investeringar ska bära frukt. Det ena ska snart släppas, efter drygt två års utveckling, medan det andra (ej Star Citizen) fem år efter min investering... well, det lär dröja.

Så här har det gått för de 10 mest inkomstbringande crowdfunding-spelen:

Spel

Insamlingsslut

Släppt

1

Star Citizen (Squadron 42)

19/11 2012

Nej

2

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues

7/4 2013

27/3 2018

3

Shenmue III

17/7 2015

Nej (19/11 2019)

4

Bloodstained: Ritual of the Night

12/6 2015

18/6 2019

5

Pillars of Eternity II: Deadfire

25/2 2017

8/5 2018

6

Torment: Tides of Numenera

5/4 2013

28/2 2017

7

Mighty No. 9

1/10 2013

21/6 2016

8

Project Eternity

16/10 2012

26/3 2015

9

Psychonauts 2

12/1 2016

Nej

10

Double Fine Adventure

13/3 2012

28/1 2014

Ett spel bör kanske ta sig till nivån spelbar alpha eller prerelease innan de tar in mer pengar. Då kan de antingen anpassa sig till modellen att uppdatera mycket och få inte en mindre ström pengar från prereleaser eller ta en säck med pengar från crowd... 05/09 Det jag gillar med crowdfunding är ju att man tar bort de stora drakarna ur ekvationen och lämnar allt mellan utvecklarna och spelarna. Men det är också där problemen kan ligga då de stora drakarna är de som har pengarna. På det stora hela är det dock... 04/09 På det stora hela så tycker jag att crowdfunding har varit fantastiskt bra. Givetvis har jag åkt på några minor och det är risker man får ta, men det är okej för de vägs upp av några riktigt lyckade projekt som mer än väl gör det hela värt det. Jag gjor... 04/09 Har backat dessa. Finns kanske några till, men var flera år sen jag gjorde några "kickstartes" nu. Star Citizen: Flertalet timmar. Är fortfarande mycket positiv, dock som realist så har man varit positiv till titlar förr och vet att det kan bli annat... 03/09 Molyneux hände. 03/09 Ganska tveäggat skulle jag säga. Spel som har släppts; Planet Nomads, Divinity: OrgSin2, Yooka-Laylee, Kingdome Come, Obduction, Spintires, War of the Overworld. Spel som fortfarande inte är släppta; Iron Harvest (Ej släppt men ser VÄLDIGT ljust ut då... 03/09 Jag har inte kickstartat några pc-spel, däremot några rollspel. 1-2 års försening på samtliga. Kickstartat en del annat också och det mesta har varit närmare ett år eller mer sent. Blev förvånad över tärningar som dök upp nyligen på utlovat datum :) Någ... 03/09 Det enda jag har backat är The Mandate. https://www.kickstarter.com/projects/1964463742/the-mandate/ Dom tog mer eller mindre pengarna och drog. :/ 03/09 Har gett pengar till ~25 spelkickstarters och än så länge så har alla spel som släppts blivit bra och underhållande. Gäller bara att vara kritiskt och inte ge bort pengar hur som helst, så lyckas man undvika floppar som Mighty No. 9 och Project Phoenix. 03/09 Det finns Crowdfundade spel folk glömmer bort. En stor mängd som är släppta. Många av de VNs som släpps är tex crowdfundade. Är är Tre stycken som säkert flugit under radarn för folk. FTL: Faster Than Light. Superkul Roguelike https://www.youtube.com/wa... 03/09
Skicka en rättelse