Allt fler jobbar med spel i Sverige men stora ökningen sker genom förvärv utomlands.

Svenska spelbranschen lever, växer och frodas. Organisationen Dataspelsbranschen har just släppt Spelutvecklarindex, en årlig rapport om läget för spelbranschen i Sverige. Och genomgången av läget för 2018 är idel glad läsning för alla inblandade.

Omsättningen för svenskutvecklade spel var 19,2 miljarder kronor under 2018, en ökning med 42 procent mot året innan och en tredubbling på fem år. Som jämförelse är det lika mycket som Postnord omsatte förra året. Andra likheter är det där med förseningar... Nåväl, en annan jämförelse är att Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Mojang och Minecraft 2014, med dåvarande valutakurs motsvarande 18 miljarder kronor. Säger kanske mer om magnituten på den affären än om svensk spelindustri.

Gott & blandat från rapporten

  • 2018 var 7 921 människor anställda inom svensk spelindustri, varav 5 317 jobbade i Sverige. Året innan var antalet 5 338 respektive 4 670.

  • Det fanns 382 svenska bolag som jobbade med spel 2018, mot 343 året innan. En ökning med 11 procent.

  • De flesta bolag går med vinst.

  • Antalet anställda ökade med 647 personer, eller 14 procent.

  • Av totalt 7 921 anställda var 6 221 män och 1 699 kvinnor. Ungefär 79 procent män och 21 procent kvinnor.

  • Svenska spelare föredrar pc. 56 procent spelar på dator, 50 procent på konsol, 48 procent på mobiler och 17 procent på handhållna enheter.

  • Tolv bolag har fler än 100 anställda.

THQ Nordic har som bekant handlat på sig en stor mängd spelföretag, vilket gjort dem störst i landet både i fråga om omsättning och antalet anställda. 2018 omsatte bolaget 4,1 miljarder kronor och man hade 1 142 anställda. EA Dice ligger "bara" femma, men de släpper ju å andra sidan inga stora mängder spel.

Omsättning hos svenska spelföretag 2018

Företag

Omsättning (miljoner kr)

1

THQ Nordic

4 124

2

Mojang

3 004

3

King

2 042

4

G5 Entertainment

1 450

5

EA DICE

1 392

6

Stillfront Group

1 325

7

Paradox Interactive

1 128

8

Avalanche Studios

611

9

Ubisoft Massive

375

10

Starbreeze

349

Antal anställda 2018:

Företag

Antal anställda 2018

1

THQ Nordic

1 142

2

King

759

3

EA Dice

737

4

Ubisoft Massive

632

5

Starbreeze

604

6

G5 Entertainment

559

7

Stillfront Group

491

8

Paradox Interactive

327

9

Avalanche Studios

306

10

Goodbye Kansas

137

Avslutningsvis ställde FZ ett par par frågor till Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Varför ökade antalet anställda så kraftigt under 2018?
– Främst genom att svenska företag köpte utländska företag. Även antalet anställda i Sverige ökade dock, 14% mot året före.

Vilka blir de största utmaningarna för svenska spelföretag de kommande åren?
– Att rekrytera nya medarbetare. En av anledningarna till att företagen förvärvar i utlandet är för att det inte finns tillräckligt många att anställa i Sverige.

Vilket blir nästa stora internationella spelsuccé från ett svenskt företag?
– Hehe, det kan jag inte avslöja! Men den ekonomiska utvecklingen drivs inte längre av enstaka hits utan att hela branschen går framåt.

Tjänar man pengar genom spel så är man även då en del av industrin :) Känner många med otroligt många år av erfarenhet och inkomst inom spelarbete som aldrig jobbat i "industrin". Det är lättare att anställa inom landet, men oftast så hittas inte rätt... 13/09 Att det inte skulle finnas kunniga att anställa i Sverige tror jag är skitsnack. Jag tror att det snarare har med det förbjudna ordet "anställningsskatt" att göra. Att förvärva spelbolag utomlands är mycket mer billigare och tack vare sämre anställnings... 13/09 Jag fokuserar mest på CSGO skins för vapen, lite klistermärken här och där. Testade Rust & TF2 lite grann men TF2 är ganska dött och Rust har konstigt system. 12/09 Var just och minglade lite på game invest 2019 på sthlm-nsdq, kanske skriver en rad eller två om det om jag pallar i helgen. Så jävla trött efter all gratisskumpa, fan vad det vaskades IPOs. 12/09 Inte världens bästa temabild ni fick till där. 12/09 Coolt! Vad är det du designar i workshopen? 12/09 Bransch och skola tycks ständigt gå i otakt med varandra. Institutionerna har jättefin statistik med tusentals examinerade studenter, samtidigt skriker branschen efter arbetskraft. Problemet är att snappas inte studenterna upp direkt efter studierna så... 12/09 Jag har aldrig jobbat inom spelindustrin men jag får all min inkomst i form av royalties från designs gjorda på Steam Workshop och känner många som hoppade av sina jobb inom spelindustrin för att man tjänar så mycket mer på att vara frilans plus du jobb... 12/09 Jag är utbildad spelutvecklare men när jag var klar med studierna var det inget företag som nappade så jag hittade en roligare industri. I efterhand har det varit ett bra beslut. De flesta spelstudios i Stockholm har ju varit i ett tillstånd motsvarande... 12/09 Gaming och gambling är inte samma bransch nånstans varken som produkt eller i finansiella sammanhang. Dom som tillverkar slutspelen är i samma kategori som operatörerna man spelar hos. Ett fondförvaltare tex som inriktar sina investeringar i gaming vill... 12/09
Skicka en rättelse