HTC fortsätter att satsa på premiumsegmentet.

HTC har sedan lanseringen av Vive varit VR-headsetet du velat ha om du vill kunna röra dig fritt i ett rum. Deras tracking-lösning Lighthouse, utvecklad tillsammans med Valve, har kunnat täcka stora ytor betydligt lättare än till exempel Oculus Rifts tidigare lösning med tre kameror. När de i oktober lanserar sitt nya headset skippar de dock extern positionsavläsning och satsar på inside-out tracking, likt Oculus Rift S.

Precis som med Rift S är du dock fortfarande beroende av en dator för att leverera innehållet till skärmpanelerna som bara tar ett litet steg upp i antalet pixlar kontra HTC Vive Pro. Det är alltså ingen helt fristående lösning, vilket man kanske nästan kunde tro med en prislapp på cirka 9 500 kr. Det är dock ungefär vad nämnda Vive Pro kostar idag inklusive Valves positioneringssystem.

Om du trots inside-out tracking vill fortsätta använd Lighthouse-systemet kommer det under nästa år släppas en modifikation, närmare bestämt en separat frontpanel, som är kompatibel med den tekniken. Du behöver dock inte vänta så länge för lanseringen av HTC Vive Cosmos i sig, VR-headsetet släpps i Sverige den 3 oktober.

Specifikationer

HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

Skärm

LED

LED

Upplösning

1440 x 1700 pixels per öga (2880 x 1700 totalt)

1280 × 1440 per öga (2560 × 1440 totalt)

Skärmuppdatering

90 Hz

80 Hz

Tracking

Inside-out (6 kameror)

Inside-out (5 kameror)

Pris

Cirka 9500 kr inklusive handkontroller

Cirka 5600 kr inklusive handkontroller

Jag tycker inte att det påverkar så mycket. Det jag tycker är grymt är ju allt annat du kan göra med sideloading av tex sidequest och alvr. Modda befintliga spel, ladda upp offline filmer till headset etc... Streama är ju bara ett plus på denna maskin,... 13/09 Men hur tusan kommer man upp i 80 eller 90 Hz framerate om man streamar spel från sin dator? Eller snarare, den input lag som kommer från streaming, sabbar inte det upplevelsen? Är det endast genom streaming man kan spela sånt som Skyrim VR och Doom VR... 13/09 Låter faktiskt riktigt smidigt. Ja detta borde FZ följa uppoch testa. Jag kör nu med ett Lenovo headsetet och det är på gränsen att man tycker sladden är för kort nästan. Trådlöst hade varit trevligt om man kan streama från datorn. 5GHz inga problem dat... 12/09 Ja helt rätt! Det gäller att ha ett bra trådlöst wifi hemma (5ghz rekommenderas) sen är det bara att ladda hem valfria öppna program sidequest etc och streama Steam vr spel etc. Min 12 åriga grabb laddar hem mods etc till olika spel och det fungerar klo... 12/09 Ruskigt fränt med nya appar och spel varje ny vecka! 12/09 Det där hade jag ingen aning om. Har ärligt inte alls läst på. Jag har varit emot lite att Quest är en egen enhet så då är man väll bunden till spel som släpps för den? Men om man kan streama spelen från datorn så får man då "datorns prestanda" trådlöst... 12/09 Kan tillägga att Cosmos verkar ha en mekanisk IPD justering där avståndet mellan linserna går att ändra till skillnad mot Rift S som endast gör det mjukvarumässigt. Hade inte priset vart så förbannat högt så kanske det hade kunnat bli ett köp. Fick avbo... 12/09 Vid mellan och stora stressiga situationer vid spel då dras jag in i spelet och tänker inte på det. Men sen vid lättare saker då kan jag ibland tänka på det. 12/09 Bra tips! Blev förvånad över att bara Komplett och Elgiganten sålde den i Sverige men det är förmodligen svårt att konkurrera med officiella shoppen. 12/09 Jag kanske har snorklat mycket men tänker bara på fov första minuten, sen anpassar sig min hjärna. Vi ska få både Rift S och Quest till redaktionen för test strax. 12/09
Skicka en rättelse