Bonus: se historien om hur Quake blev ett av de första speedrun-spelen.

Idag är speedrunning ett etablerat koncept som varje år drar in miljontals kronor till välgörenhet genom olika evenemang. Så var inte fallet när Quake släpptes 1996 men tack vare flera faktorer var det ett av de allra första spelen folk började pressa tider i. Dels var det enkelt att distribuera sina prestationer genom demo-filer som var extremt lättviktiga i jämförelse med rena videofiler, något som passade den modemuppkopplade tidseran. Id Software hade också fortsatt traditionen att i slutet av varje bana visa upp tiden det tog att klara av den, hur många fiender dödats och antalet hemligheter som avslöjats.

Det gav spelare en gemensam benchmark och redan efter ett år hade de första "Quake Done Quick"-filmerna börjat skickas runt på olika forum. Intresset för att snabbspela Quake dog dock sakta ut i början av 2000-talet och faktum är att det skulle ta 17 år för att bräcka ett av rekorden som togs då.

Vill du skippa den inledande historielektionen i videon ovan börjar dissekeringen av E1M1 här.

Skicka en rättelse
Kan rekommendera Karls andra videos, jäkligt intressanta faktiskt. Detta rekordet är också rätt rätt sjukt. Har aldrig spelat quake själv men inser ändå vilken bedrift det är. Speciellt eftersom spelet räknar hela sekunder enbart. 24/09 Tack för skrattet båda. :D 23/09 @Sapiens: Du är inte tvungen 23/09 Tycker moderna AAA-spel annars har samma effekt. 23/09 70.000 försök. Känner spontant att en lobotomi är trevligare 23/09 Mängden av kunskap om spelet som krävs är imponerande, samt den extrema tajming som behövs. Även om man samtidigt inte kan låta bli att vara "den som är den" och undra hur många andra spel dom hade kunnat spela igenom istället för att nöta samma bana i... 23/09 Minns att jag nötte just den där tunnexplosionen på E1M1, och att försöka hoppa på kanterna i ramperna ner. Visste dock inte att det gick snabbare att strefja mot en vägg förrän jag såg dagens video. 23/09 Samma här. Problemet var nog inte att göra varje nivå för sig jävligt snabbt, problemet var att göra de i följd utan konstigheter. Minnet var bra men kort som 10-12-åring. Idag är det permaförstört. 23/09 Jag minns att jag såg de där demo-filerna och började försöka själv. Så långt ifrån att det var löjligt. 23/09 Helt galet imponerande, undra vad man själv klarar av för tid. Lite bunnyjumping färdigheter har man, dock måste det utföras så jädra exakt och mycket kan gå fel. Vad säger ni, klarar ni Karl Jobs utmaning på 25sek? 23/09