Utvecklar-FAQ verkar antyda ett Spotify-liknande koncept.

Igår rapporterade vi att Google Play Pass har släppts i USA, medan vi i Sverige får vänta på obestämd tid. Det rör sig om en speltjänst i samma anda som Apple Arcade, men som även inkluderar diverse appar, inte bara spel.

En FAQ för utvecklare angående hur de kommer ersättas har dock väckt orosmoln hos vissa, som beskriver det som en Spotify-modell. De kommer nämligen få betalt baserat på hur mycket tid användarna spenderar i respektive app eller spel. Man oroar sig alltså för att spel som gör allt för att maximera mängden tid som användare spenderar i dem kommer få en avsevärt större del av kakan än spel som fokuserar på att leverera en så pass bra upplevelse som möjligt.

Rami Ismail från indieutvecklaren Vlambeer sade följande till IGN:

Om användning blir till pengar så kommer 'grinding', beroendeframkallande looper och oändligt gameplay bli det bästa sättet att tjäna pengar. Om utvecklare får betalt för användning så kommer den enda logiska modellen vara att maximera tiden folk spenderar i spelet eller antalet gånger de måste titta till spelet, på konstgjord väg om det behövs. Det är upprörande.

Google har samtidigt poängterat att inget är hugget i sten och att ersättningsmodellen kan komma att ändras.

Av den lilla research jag gjorde så verkar det fortfarande lite unkown. 26/09 Jag har begett mig in på att prova lite mobil spel på senare tid igen eftersom jag hållt mig undan dem senaste åren, de få spel som jag installerat har åkt ut pga. det är ca 15sekunder till 2min gameplay för slösa 30sec mellan varje "death" på en AD.... 25/09 Vill folk grinda i spelet så kommer de göra de, de som inte vill se kommer sluta spela. Skulle inte oroa mig allt för mycket hur spelen kommer utvecklas. 25/09 Stackars utvecklare, nu kanske dom måste börja göra vettiga spel, istället för att MTX:a allt till döds. 25/09 Känns som det fungerar mycket bättre för att mäta ersättning i Spotify än i mobilspel där många redan nu är alldeles för grindiga. Hur ofta man startar spelet kan också leda till mer grinding men med energi som snabbt tar slut och fylls på vilket inte... 25/09 "Google har samtidigt poängterat att inget är hugget i sten och att ersättningsmodellen kan komma att ändras." Får hoppas att det ändras 25/09 90% av alla mobilspel på Google Play är ren skit så detta kanske kan sporra till utveckling av bättre spel som folk faktiskt vill spendera lite mera tid med. 25/09 Lite svårtlöst kanske men modellen borde i alla fall inte kolla på tid utan istället hur många dagar pet månad man startat spelet eller liknande. Känns i alla fall som det är bättre lösning än den som finns idag där alla utvecklare trycker in mikrotrans... 25/09 Tänkte aldrig så och det är ganska oroväckande att kan komma att hända. 25/09 Låter som kvalité Usch för denna utveckling 25/09
Skicka en rättelse