Timmar, dagar, veckor, månader..?

Spel och förseningar lever i symbios med varandra, det är sen gammalt. Senast ut var Rain of Reflections, det svenskutvecklade, ambitiösa äventyret som två veckor i rad flyttats fram på självaste releasedagen.

Givetvis är det bättre att spelen fixas innan de släpps, så att köparna slipper få sina upplevelser skavda av buggar och bekymmer. Men hur tätt inpå releasedatumet är det okej att försena spelet? Är ett så färdigt spel som möjligt viktigare än att köparna ska slippa sena förseningar, eller är givna releasedatum löften som ska hållas? Berätta vad du tycker!

Rain of Reflections: Chapter 1 (det släpps minst tre fråstående kapitel) ska släppas på Steam på fredag, den 4 oktober. FZ:s recension läser du... when it´s done.

Inte alls. Jag tittade igenom de svenska filmer som släpps i år och hittade bara en film som inte görs i samarbete med andra länder; Kungen av Atlantis. Den har en budget på 600 000 SEK. Den verkar skittrist. 02/10 Alla svenska filmer är av ”mångmiljon budget”. Faktum är att en vanlig svensk skitfilm i genomsnitt har 28 miljoner i budget och då bara i stöd nationellt, även om det så klart blir mer när de får internationellt stöd. Men vi når ju aldrig miljardbudget... 01/10 När allt kommer omkring hänger nog det mesta på kommunikation - hur och när förseningen kommuniceras ut till spelare. I fallet med Rain of Reflections så kommunicerades det ut i Sveriges radio P4 redan dagen före det tänkta release-datumet (i ett inslag... 30/09 OMG Half-Life 3 Confirmed 30/09 Jag tycker de kan slopa specifika släpptdatum, utan snarare säga; "I slutet av 2020" (exempelvis). Gång på gång uppdagas det att spel släppts innan de är klara, och ofta beror det nog på att man gjort felräkning på tiden det tar att göra klart. 30/09 Det har vi inte riktigt. De produktioner som når upp i mångmiljonklassen är oftast ett samarbete mellan nordiska länder och/eller Tyskland. Storbritannien har ju ett sådant program där tanken är att små utvecklare kan få subventioner. Något som bland... 30/09 @HYBRiS: Vore nice, kanske spel som inte säljs så bra i andra länder som passar bra för den svenska publiken. Som tex Svea Rike. 30/09 Dom trodde väl från början att det räckte bara att göra ett spel, sen skulle allt funka perfekt. Dock så stötte dom på stora problem några år senare med cryengine som tvingade dom att börja jobba med grund pelarna i spelet. Blev lite bättre sen när utve... 30/09 Å andra sidan har vi statligt subventionerad och finansierad filmproduktion i mångmiljonklassen. Annars hade vi troligtvis knappt haft någon svensk film alls och än mindre internationellt kända filmer och regissörer. Bara att ge svensk spelbransch skatt... 30/09 @rmpyro: Det första inlägget här var ju lite av att jag tycker ändå man kan ändå komma ihåg hur projektet annonserades till allmänheten, Chris vision och där med fokus på multiplayer. Sen finns det lite olika sätt att se på transparens, där jag är helt... 29/09
Skicka en rättelse