Efter fem års tystnad verkar man inte ha lyckats leverera vad fansen ville ha.

I många år var det helt tyst från Picroma om deras inledningsvis mycket omtyckta projekt Cube World. Men som från ingenstans dök det upp trailers och löften om att det skulle släppas snart. Nu är det alltså ute, men spelet verkar inte gå hem hos många.

Merparten av betygen på Steam är i skrivande stund negativa, och klagomålen har främst att göra med ändringar som gjorts sedan den flera år gamla betan samt "utlovade" funktioner som saknas. All karaktärsutveckling med erfarenhets- och färdighetspoäng verkar till exempel ha tagits bort, och det enda sättet att bli bättre är nu att hitta bättre utrustning.

Man har tidigare även sagt att världarna ska vara processuellt genererade och komma i oändliga varianter, men istället börjar man bara spelet på olika platser i en värld som är likadan för alla. Ett annat märkligt designval är att utrustning verkar vara bunden till regionen man hittade den i, så när man går vidare till ett nytt område i spelet börjar man i princip om från noll.

Med tanke på att han dragit sig tillbaka innan kanske han inte borde pyssla med något offentligt där ens arbete kan kritiseras både från troll och mer konstruktiva kritiker. 03/10 För mig är spelet helt förstört. Så oerhört korkade designval. Han hade ju en utmärkt plattform att bygga vidare på för 6 år sedan, men det enda som lanserats är en sämre version. Så tragiskt. Så korkat. För mig så var det roliga att grinda exp, levla,... 02/10 Procedurell, inte processuell. 😊 02/10 Jag håller med dig. Det är en annorlunda form av progression som jag faktiskt tycker är kul. Jag har spelet 20h och har intd tröttnat än iaf. Sen tycker jag lite av kritiken är befogad. Fine att XP och de är borta. Men ett skilltree som i alphan hade... 02/10 Nej spel utvecklas först och främst för att generera pengar. Som allt annat skulle de inte existera om det inte gick att tjäna pengar på dem. Ytterst få har lyxen att kunna göra spel utan atr i första hand bry sig om pengarna 02/10 Nog lika mycket gnäll som det är lov ord. Jag sert det helatiden i steam reviews. Det var massa gnäll på subnauticas uppföljare att spelet ej var som ettan, massa gnäll på F76 att det ej var som vanliga fallout spel fast Bethesda flera gånger sagt att... 02/10 Klart jag förstår men som sagt folk är alldrig nöjd. Plys spel skaparna skapr ju något som vill göra inte tusan gör dom det för andras Skull. Sedan så fins det nog del aledningar till ändring. Kanske varm dumt av dom att lova saker dom ej kan hålla men.... 02/10 Svaret på det dåliga mottagandet blev för utvecklarens del att stänga sin blog och ta ner spelets Facebook-sida. Känns seriöst. https://www.blogger.com/blogin.g?blogspotURL=https://wollay.blogspot.com/2019/09/dear-cube-world-community-i-think-this.html?... 02/10 En otroligt trångsynt och ogenomtänkt kommentar. Det var ett spel som folk VAR nöjda med som nu har försämrats, vad är det du inte förstår? 02/10 Inte hört så mycket gnäll om nyaste Zelda, The Surge 2, Gears 5, Blasphemous, eller Ion Fury heller. Tycker du överdriver. Det var bara några exempel då det är spel som jag själv spelat på senaste tiden. 01/10
Skicka en rättelse