Sony fortsätter att fresta oss med munsbitar om PS5:an - vi sammanfattar!

I början av året gav Sony oss de första konkreta detaljerna kring deras nästa spelkonsol och alla som redan då döpte den till Playstation 5 hade rätt, det är det officiella namnet. Det och lite till fick vi veta när de återigen gläntade på locket till nästa generations maskiner. Vi har sammanfattat allt vi vet, och även det vi gärna vill ha svar på.

Vad vi vet om Playstation 5

Hårdvaran

  • AMD har återigen fått uppdraget att bygga hårdvaran

  • Processorn baseras på Zen 2 och tillverkas på 7 nanometer

  • Grafikdelen består av en specialdesignad Navi-krets

  • Grafikdelen stöder ray tracing genom egenutvecklad hårdvaran (AMD har för närvarande inte något grafikkort på marknaden med ray tracing-stöd)

  • Playstation 5 är bakåtkompatibel med Playstation 4

  • Lagringen sker på en SSD som ska ge väldigt snabba laddtider. Exempelvis tog Marvel’s Spider-Man bara åtta sekunder att starta under en demonstration

  • Ljudkretsen stöder 3D-ljud och är särskilt utvecklad av AMD

  • Kommer ha stöd för Playstation VR

  • 8K-upplösning stöds men spelen kommer med största sannolikhet inte nyttja så många pixlar

  • Flera studior har redan tillgång till devkits

  • 4K UHD-spelare

Hur kommer nästa Playstation att se ut?

Kontrollen

  • Ny haptisk feedback gör det möjligt att förmedla skillnaden i att köra på grusväg eller asfalt i bilspel

  • Responsiva triggers ger utvecklare möjlighet att styra motståndet, göra det gradvis trögare när du till exempel spänner en pilbåge

  • Tyngre än Dualshock 4, lättare än Xbox One-kontrollen med batterier

  • Laddas med USB-C

  • Har en förbättrad högtalare

  • Den har inget officiellt namn än men Dualshock 5 är en lågoddsare

Spelen

  • Kommer säljas på optisk media med 100 GB lagring - dubbelt upp från PS4

  • Den snabbare lagringen ska möjliggöra för utvecklarna att låta spelarna installera delar av spel, till exempel multiplayer eller singleplayer

  • Marco Thrush på Bluepoint Games (som gjorde remaken på Shadow of the Colossus) uttalar sig om laddtiderna: "You don't need to do gameplay hacks anymore to artificially slow players down—lock them behind doors, anything like that. Back in the cartridge days, games used to load instantly; we're kind of going back to what consoles used to be."

  • Laura Miele, chief studio officer på EA, instämmer: "We're stepping into the generation of immediacy. In mobile games, we expect a game to download in moments and to be just a few taps from jumping right in. Now we’re able to tackle that in a big way."

Vad vi inte vet om Playstation 5

Hårdvaran

  • Är detta generationen som kommera att orka driva spel i äkta 4K och 60 fps?

  • Hur konsolen kommer att se ut. Det har cirkulerat en konceptbild på nätet, baserad på ett patent Sony lämnade in i Brasilien men vi har väldigt svårt att tro att Playstation 5 kommer att se så spacead ut. Det är dock full möjligt att detta är devkit-designen, vilket typ bekräftas i Wireds artikel.

Illustration av patentet som lämnades in till brasilianska myndigheter (Källa: LetsGoDigital)

Kontrollen

  • Den tryckkänsliga plattan på Dualshock 4 användes flitigt i många av lanseringsspelen men är mest en extra knapp numera - kommer den skrotas?

  • Kommer lika mycket emfas ligga på att dela saker med en dedikerad knapp?

  • Många anser att formen på Dualshock 4 är betydligt bättre än i gamla Sixaxis/Dualshock 3 men hur den nya kontrollen ser ut vet bara Sony än så länge

Återvänder den tryckkänsliga plattan?

Spelen

  • Med tanke på att The Last of Us 2 släpps våren 2020 lär Naughty Dog inte ha någon lanseringstitel (Uncharted 4 kom först tre år efter Playstation 4-premiären, detsamma gäller Ghost of Tsushima-skaparna Sucker Punch, som också ägs av Sony.

  • Inga spel har bekräftats men av ovan nämnda citat kan vi dra slutsatsen att EA och Bluepoint Games har tillgång till hårdvaran

  • Vad det gäller Sonys egna studior listar vi dem nedan och inom parentes skriver vi när deras senaste spel släpptes - ju längre tid det har gått desto troligare är det att deras titlar släpps på eller strax efter släppet av Playstation 5

Bend Studio (Days Gone, 2019)

  • ForwardWorks (Utvecklar främst mobilspel för den asiatiska marknaden)

  • Guerrilla Games (Horizon Zero Dawn, 2017)

  • Insomniac Games (Marvel's Spider-Man, 2018

  • Japan Studio (Astro Bot Rescue Mission (PSVR), 2018)

  • London Studio (Blood & Truth (PSVR), 2019)

  • Media Molecule (Little Big Planet 3, 2014)

  • Naughty Dog (Last of Us Part Two, 2020)

  • Manchester Studio (ingen information)

  • Pixelopus (Concrete Genie, 2019)

  • Polyphony Digital (Gran Turismo Sport, 2017)

  • San Diego Studio (MLB The Show 19, 2019)

  • San Mateo Studio (Stödstudio på Spider-Man, 2018)

  • Santa Monica Studio (God of War, 2018)

  • Sucker Punch Productions (Ghost of Tsushima, TBA)

Minns inte hur mycket PS4an lät men tycker inte min PS4Pro låter speciellt mycket. Sen har jag förvisso två katter som alltid gör ljud ifrån sig på något vis så gissar att min tolerans för bakgrundsljud är lite högre än normalt. 16/10 Det känns ju spontant som att Microsofts nyinköpta studios inte direkt kommer spotta ur sig nya ip.s till lansering. Sen tror jag att många spel som kommer nu i slutet på denna generation även kommer ta steget över till nästa. The Last of us Part 2, Cyb... 12/10 Jag gillar också touchpaden och håller med om att den implementerades bra i Killzone. Jag skulle dock tippa på att de skippar den helt till nästa generation, tyvärr. Annars hoppas jag som många andra på en tystare konsol och riktigt bra batteri i kontro... 12/10 Instämmer. Tänkte jag skulle vara lite tuff och gömma PS4:an i en låda vid tvn, så den inte syntes med kablar och grejer. Lät som om fläktarna skulle flyga iväg med hela lådan och sadla om till drönare. Kylningen får gärna förbättras :D 11/10 Hoppas på att själva konsollen är tystare än Ps4an var vid launch. 10/10 Kan tänka mig att Forza Motorsport 8 med raytracing kommer bli en utav launchtitlarna iaf. 10/10 Är det bara jag som hoppas att de får utvecklare att använda Touchpaden mer seriöst? Inte vet jag om det är SDK som är krångligt eller något. Men det enda spel jag faktiskt känt använt den fullt ut är Killzone Shadow Fall. Alla andra spel använder den... 10/10 Hmm mycket detaljer 1år innan release.. sätter pengar på att MS nu har satt ett nytt dev team på att göra om deras Scarlett kontrollers (Haptik samt el-schock med utbytbara doftspray patroner). GTA VI är väl en stark kandidat på PS5? 10/10 Det är tanken, dock har de sagt att det inte kommer bli alla spel, utan "de spel som går". Eftersom spelen är på Blu-ray lär det gälla samma sak som för digitalt, de spel som fungerar kommer fungera oavsett om det är fysiskt eller digitalt. I övrigt så... 10/10 Precis, gillade det riktigt bra och hade gärna sett en uppföljare :) 09/10
Skicka en rättelse