Smått och gott om både handling och spelmekanik.

Somliga myser fortfarande i efterglöden av nyheten att The Last of Us Part II släpps tidigt nästa år. Det avslöjandet fick vi serverat i trailerformat och nu följer Sony upp med det skrivna ordet – en matig intervju med Naughty Dog-höjdaren Neil Druckmann.

Bland annat får vi veta att en grovhuggen version av spelets handling existerade redan 2013, innan releasen av Left Behind.

“I met with Ashley Johnson and I pitched her the idea for Left Behind,” says Druckmann. “And I told her I had something else I was working on and I pitched her that idea. So she’s there in the restaurant crying, and I’m thinking ‘I hope people don’t think I’m doing something horrible.’ But that’s the first time I remember having some strong idea.”

Ashley Johnson är, som de flesta säkert vet, skådespelaren bakom huvudpersonen Ellie. Intervjun fortsätter med att Druckmann beskriver hur den karaktären utvecklats sedan det första spelet, samt vad det kommer innebära för spelaren. Han passar också på att dansa kring ämnet realism-kontra-spelglädje med kommentaren:

“We’re after a grounded experience, but that doesn’t mean reality one-to-one [..] Ellie couldn’t kill as many people as she does in the demo in real life, but we need that number to create the tension. The tension is more important than a realistic body count.”

Texten innehåller inga regelrätta spoilers, men för sakens skull lyfter vi ett varningens finger; personer som vill gå in helt blinda bör kanske hålla sig borta!

Hela den matiga intervjun går att läsa på den oficiella Playstation-bloggen. The Last of Us Part II släpps den 21 februari nästa år, exklusivt till Sonys plattform.

Skicka en rättelse