Bland annat genom en blodsmagi kallad "negativ latens".

Det har snackats om streamat spelande i över tio år, inledningsvis via företag som OnLive och Gaikai (som sedan köptes av Sony) och först nu börjar tjänsterna bli hyfsat användbara. Bara grejen att kunna lira det Playstation 4-exklusiva God of War på pc genom Playstation Now får oss att gilla landvinningarna för tekniken. När nu Google Stadia står i startgroparna slår teknikföretaget sig för bröst i en artikel i Edge (via PCGamesN), där de bland annat säger att de inom några år kommer att kunna utmana lokalt spelande.

"Ultimately, we think in a year or two we’ll have games that are running faster and feel more responsive in the cloud than they do locally, regardless of how powerful the local machine is."

Enligt ingenjörschefen Madj Bakar på Google är ett av vapnen för att överbrygga långa avstånd mellan spelare och datacenter något de kallar "negativ latens". I grunden handlar det om att servrarna bakom Google Stadia ska kunna förutse spelarnas input och därmed vara beredda att exekvera kommandon redan innan de trycks in.

Det är oxå något jag har undrat över: hur bra kommer bilden egentligen att bli? Ska vara att de har fixat någon AI för bildoptimering oxå som gått igenom alla potentiella bilder som kan behöva renderas i ett givet spel och på så vis komprimerat/optimera... 12/10 Det kommer duga fint för majoriteten av all som spelar därute redan vid launch. För de som har spel som en hobby och inte bara som underhållning kommer alternativen naturligtvis inte försvinna. 11/10 Märkligt uttalande. Det är fysiskt omöjligt att göra vad som påstås, eller missar jag något? Jag ger Stadia några år på sin höjd. Är dock mycket tacksam över alla resurser Google lägger på detta, det kommer att göra oss alla gott i slutändan. 10/10 Exakt så! Beställde även Founders Edition, så ska bli spännande nästa månad med detta 🙂 10/10 Låter som det QuakeWorld gjorde för 23 år sen. 10/10 Många som lirar på konsol lär nog inte känna någon skillnad med tanke på att de nu kan tolerera över 100ms button to pixel fördröjning, vilket är vad ett vanligt 30fps lir ger på en så kallad modern "gaming"-TV. 10/10 Bara hoppas de fortsätter satsa på stadia även om den inte skulle sälja bra. För tekniken om den funkar felfritt är ju kanon. 10/10 De kanske kommit på hur man lurar människan som spelar att det som händer på skärmen är precis vad man vill ska hända, så egentligen sitter man bara där utan att egentligen spela. 10/10 "Ultimately, we think in a year or two we’ll have games that are running faster and feel more responsive in the cloud than they do locally, regardless of how powerful the local machine is." Om dom kan få den att inte framedroppa så är det väl ett plus... 10/10 Det kommer väl iaf bli ganska enkelt att testa om det fungerar bra. Egen upplevelse + benchmarks menar jag. 10/10
Skicka en rättelse