Kan den svenska utgivaren resa sig ur askan?

Det har inte gått särskilt bra för svenska Starbreeze på senare tid, med en floppande Walking Dead-satsning, nedskärningar i personalstyrkan samt försäljning av både spelstudior och utgivningsrättigheterna till System Shock 3.

Men skam den som ger sig, och i en ny rapport ser företaget positivt på framtiden, med en ordentlig skjuts i kassaflödet med start runt 2022-2023 – en skjuts signerad Payday 3. Payday-spelen har varit riktiga kassakor, så förhoppningsvis kan utvecklaren Overkill återigen leverera ett spel som släcker vår törst efter virtuella bankrån.

Man tror sig även komma sluta flera utgivningsavtal under 2020, vilket ska leda till ytterligare intäkter. I samband med omstruktureringsarbetet man håller på med har fyra internationella revisionsbyråer värderat Starbreezes tillgångar till 1,6 miljarder kronor, vilket huvudsakligen utgörs av varumärket Payday.

Tack till Shadee för detta #nyhetstips!
Jag ställer mig högst tveksam till att trean blir något storslaget. Det är sällan man ser spelserier där tvåan trumfar ettan och sedan kommer trean och gör det ännu bättre. Får hoppas att de hinner få klart allt i tid, utan ett uppsjö buggar och med en... 14/10 Jag vet inte vad jag ska tro, 1 års grafen ser ju helt okej ut.. men den återhämtar sig kanske på lång sikt 13/10 Mm, borde bli en korrigering neråt kan jag tycka. 50 % på en dag är jävligt mycket oavsett företag. 13/10 Det ska bli så sjukt intressant o se hur aktien kommer reagera imorrn när börsen öppnar. Jag såg telegrammet i fredags ca halvtimme efter det släppts och då var b aktien upp över 60% 13/10 Existerar Starbreeze fortfarande trots all drama? :O 13/10 Ingen aning, men misstänker att man redan tagit större delen av kostnaderna för utvecklingen kanske. 13/10 oj det ligger ju verkligen långt bort... 13/10 Fattade aldrig riktigt storheten med Payday 2 men jag la kanske ner för lite tid på det. 13/10 Lite det som är problemet med spelet. Kör du sneak är du så gimpad att du inte kan klara dig om larmet går i svårare svårighetsgrad. Kör du heavy shit kan du inte köra stealth för alla kommer se dig på 5 mils avstånd. Väljer du något där emellan blir... 13/10 Om det kommer så hoppas jag att det är mer fokus på taktiskt gameplay etc. snarare än balls-to-the-wall gun-blazin'. I.e. att det ska vara nästan omöjligt att klara om man råkar få larmet att gå och man i stort sett måste sno vad man hinner sno och fly... 13/10
Skicka en rättelse