Rätt väg att gå? Diskutera!

Att upprepade gånger lämna multiplayer-matcher i Gears 5 i förtid kan straffa sig hårt. The Coalition införde nyligen hårdare regler mot sådant beteende, och efter det har spelare fått straff som känns – nästan två års avstängning. Det skriver VG247.com.

En person som stängts av i 640 dagar hävdar på Reddit att den inte fått någon varning innan. Men Microsofts kommunikationschef för spelet, Dana Sissons, kontrade med att personen quittat 18 av 21 spelade escalation-matcher de senaste dagarna.

Men The Coalition har sedan lyft de hårda avstängningarna från drabbade spelare, fast med en tydlig varning om att de bara är ett felsteg från att stängas av igen.

Händelsen har lett till debatt kring rimligheten med så hårda straff. Det tas upp exempel på att spelet matchar olika skickliga spelare mot varandra, och att man utan möjlighet att quitta tvingas spela upp till en halvtimme mer eller mindre chanslös mot övermäktigt motstånd.

Vilka metoder vill du se för att hålla folk kvar i multiplayer-matcher? Är straff rätt väg att gå, eller är belöningar, rankningssystem eller något annat bättre? Eller en kombination av flera saker?

Apex Legends har gjort så när det gäller fuskare. Briljant. https://www.google.com/amp/s/www.engadget.com/amp/2019/07/16/apex-legends-to-pit-cheaters-against-each-other/ 16/10 Jag har full förståelse varför man slutar! Det är ju helt meningslöst att vara kvar i spel som har "Battle Royale"-läge, efter att man dött! :O Därför avinstallerade jag nyligen bland annat Apex och BlOps4. Jag fattar fortfarande inte poängen. :P 16/10 Det är en viss skillnad på att vid något enstaka tillfälle disconnecta pga en instabil lina och att ragequitta närmare 20 gånger på en dag :) 15/10 Finns system för att flagga afkare. 15/10 Skulle det vara bättre om de blev passiva och gick för att göra en macka i köket för att undvika bestraffning och undvika lägga tid på en match de vill ge upp? 15/10 Det är åt helskotta att straffa quitters på det viset. Ger motparten upp så vann man, det är bara ett annat sätt att vinna på. Så är det i simracingspel där det smäller i första kurvan och hälften går ur. Sen fortsätter race mellan övriga som quittar... 15/10 Livstids avstängning vid första överträdelsen, även om strömmen går eller att internet dör. 15/10 18 quits av 21.. förstört matcher för väldigt många spelare good riddance, behave or get the boot! 15/10 Två år känns extremt men kanske ett successivt system som börjar med några dagar, sen om hen quittar lika mycket så får hen en månad, om beteendet fortsätter blir det ett år, sedan en sista permabann om det fortsätts. 15/10 Nu är det ju rankade matcher det handlar om. Ett spelläge som man inte spelar om man inte tar det på allvar. Den här snubben i exemplet hade quittat 18 av 21 matcher, det är ju inte en slump direkt. Riktigt skitbeteende som förstör för alla och sådana... 15/10
Skicka en rättelse