I teoretiska tester får vi en föraning om hur kraftfulla Sonys och Microsofts nästa konsoler blir.

Både Microsoft och Sony har varit ganska så generösa med detaljerna kring vilken hårdvara som sitter i Project Scarlett respektive Playstation 5, vilket gör att hårdvaruexperter kan göra kvalificerade gissningar. Digital Foundry har tagit det ett steg längre och försökt bygga en dator med delar som motsvarar det vi kan förvänta oss i nästa generations konsoler och jämfört prestandan med Xbox One X och Playstation 4 Pro.

Genom kontakt med utvecklarna har de fått reda på exakt vilka inställningar till exempel Hitman 2 körs i på konsolerna och kan därför göra kliniska tester och jämföra dem med siffror från nuvarande generation. I det danska lönnmördarspelet pendlar prestandaökningen mellan 80 till 100 % mot Playstation 4 Pro och Xbox One X och såklart ännu mer mot baskonfigurationerna. I Wolfenstein: The New Colossus såg de liknande siffror som vissa fall sprang ifrån de noterade i Hitman 2.

Detta är som sagt tester som bara ger oss en fingervisning av vilken typ av prestanda vi kan förvänta oss när nästa generations konsoler släpps nästa vinter.

Tack till Sapiens för detta #nyhetstips!
Alltså.. Det finns såklart inte några exempel eftersom det knappt fanns 1080p tv-apparater när Playstation 2 kom. Poängen är att upplösning och framerate kostar processeringskraft precis som allt annat grafiskt, och huruvida det 'stödjs' eller 'går' att... 22/10 Antagligen, men sen fick vi origins och odyssey, så allt är efter situationen. Det finns alltid en bättre cpu. 22/10 Aha =) 22/10 Det han nämnde var "Konsoller har ju kunnat köra 4k/60fps sen Playstation 2 (typ)" och det är just den kombinationen av 4K och 60fps som jag reagerade på. 22/10 Sådant som är CPU-krävande lär väl åtminstone börja användas nu när PS och Xbox äntligen får någonting med kraft. Var inte just den klena processorn ett problem i AC Unity? 21/10 haha tror dom på tomten också? Men å andra sidan dubbelt mot för det som finns just nu är fortfarande inte mycket att hurra över om man inte kör på en potatis till PC dvs. eller current gen konsoler ^^ 21/10 120fps är utan tvekan tänkt för ps4/xbox one titlar som körs på nya generationen i ett performance mode. Tror inte så många utvecklare är redo att göra det hårda hoppet från 30 till 120 fps när dessutom 4k verkar vara ett större fokus. 21/10 Det är iofs helt sant! VR känns inte som något jag ens tänker på idag, tekniken känns för dyr fortfarande. Men headsetet till playstation var ju framgångsrikt och när båda konsolerna nu har beräkningskraft att räkna med kanske vi ser en VR-boom till slu... 21/10 Jag kan tänka mig att det spelar roll med framtida VR-lösningar från Playstations håll. Att resurserna finns där gör det otroligt attraktivt för VR utvecklarna. 21/10 Kan inte vara särskilt svårt & dubbla prestandan, när det sitter en så pass kass cpu från amd i dessa konsoller räcker väl med 2 kärnor från ryzen eller från intel 21/10
Skicka en rättelse