Killzone- och Horizon Zero Dawn-utvecklaren bidrog med sin expertis till Kojimas leveranssimulator.

Death Stranding är mindre än en vecka bort, såvida man inte heter Gustav och redan har spelat samt skrivit en grym recension. Spelmotorn bakom Kojimas kändismingel heter Decima och har tidigare använts till spel som Killzone Shadow Fall och Horizon Zero Dawn, som utvecklades av Guerrilla Games.

Tack vare deras erfarenhet med motorn fick de ge en hjälpande hand till Kojima Productions, och den japanska utvecklaren ska till och med ha upprättat en mindre studio hos Guerrilla. Baserat på eftertexterna i spelet verkar de dock ha haft en mer omfattande roll än vad vi tidigare trott. Fler än 70 personer från Guerrilla nämns och ska ha hjälpt till med allt från miljöer och animering till visuella effekter och ljud.

Som grädde på moset har Guerrillas VD Hermen Hulst dessutom förevigats i spelet som karaktären "The Craftsman", vilket utvecklaren påpekade med följande tweet:

När folk pratar om det som att det är världens bästa eller sämsta spel avger känslan av att alla redan har spelat det. 04/11 Ok spelet kommer på fredag? Känns som om spelet redan kommit och gått.... 04/11 Som så ofta förr så är förresten studions namn felstavat i rubrik och text. ;) 03/11 Nu överdriver du. Finns flertalet spel som är snyggare än de 2 på PC 03/11 Att Guerrilla hjälpt till är välkänt men att det var så mycket är lite överraskande. Det förklarar hur Kojima kunnat starta en studio, skapat en ny IP och sätta ihop ett stort AAA-spel med en spelmotor ingen i hans studio har erfarenhet av på ca 3,5 år. 03/11 Det handlar inte bara om deras erfarenhet med motorn. Det var ett villkor som Guerilla Games hade, att Kojima inte bara skulle använda motorn, utan även utveckla den tillsammans med dem. Det är även därför motorn heter "Decima", döpt efter handelsön Ned... 03/11 Både order 1886 och Horizon är ju snyggare än allt på pc, så något bra gjorde de. Jag tror det helt enkelt handlade om att de hade svårt att träffa 60 även i performance mode på ps4 pro, så alla versioner hamnar på 30 fps. Kommer garanterat bli ett deat... 03/11 Jag undrar egentligen hur Death Stranding kommer bli till PC För utvecklarna av Horizon Zero Dawn snackade om under utvecklingen att motorn var gjord för 30fps Hoppas verkligen att det är det klassiska PR bullshiten som vanligt då first party utvecklare... 03/11 gpubaserad procedurell terräng har nog varit otroligt användbart. Inga stenar, träd eller annat behöver sparas i världen, allt spelet behöver veta är att det ska vara en typ av terräng på platsen så genereras samma terräng för alla i realtid, och snabbt... 03/11 Resultatet är i varje fall mycket bra. 03/11
Skicka en rättelse