Jeff Kaplan menar att läckor är en energitjuv.

I fredags avtäcktes Overwatch 2 under Blizzcon, nu med större tyngdpunkt vid storybaserade uppdrag. Men tack vare läckor visste du förstås detta redan, något som Blizzard beklagar. Rättare sagt är det Jeff Kaplan, game director för Overwatch-spelen, som inte skräder med orden när han pratar med Kotaku Australia. Läckor påverkar energin för hela teamet, menar han.

Leaks are very interesting in that they have more of a moral impact on the team than anything else. It’s extremely demoralising.

When you’re trying so hard to deliver something for somebody and to have it be spoiled in a way that’s not coherent, that’s the part that bothers us the most, where people are not given all the information and all of the context that they need to understand what we’re doing.

Kaplan tycker det är besvärande när spelare dömer spelet efter lågupplösta läckor. Blizzard-spelen är dock långt ifrån ensamma med att läcka som såll. Hemligheter i spelbranschen blir allt svårare att hålla och pre-E3-tider är numer i princip lika med läckornas julafton.

Overwatch 2 har ännu inget releasedatum. Inte ens ett läckt sådant.

Jag har aldrig förstått detta med läckor och spel? Vad är problemet? :S Rent spontant så tänker jag att man blir lite mer pepp om det läcker information om en uppföljare av något. Speciellt ett spel som ger dig AIDS i lilltån *not* 05/11 Läckor kan vara bra för att få igång spekulationer för att trigga aktier. Sin sak om dom uppfunnit/upptäckt något unikt men en jäkla uppföljare triggar bara ett intresse -> triggar aktien -> folk blir glada Ungefär som bilindustrin med deras maskerade... 05/11 Det läckte först i somras. 04/11 Ja måste vara jätte jobbigt att skiten "läcker" precis efter en kontrovers som får folk att prata om annat. Snyft 04/11 Jupp, NDA's eller sådant som läcker från arbetar som hoppat av eller fått sparken under utvecklingen är ett problem som är svårt att lösa. Det är svårt att veta i förtid om en person som ligger under en NDA kommer strunta i den och läcka i alla fall ell... 04/11 Fast nu handlade det inte om datamining, Blizzard är garanterat fullt medvetna om att saker kommer läckas via datamining, så det är inte problemet här. Problemet är när personer som är under NDA läcker information vilket hände i overwatch 2's fall. 04/11 Även i marknadsföringssyfte kan läckor användas, ibland blir det mer snack kring dem än trailers eller annan information. 04/11 Hett tips!!! Kanske inte lägga upp materialet på ett sådant sätt att det kan "data mine:as". Kanske ha spelet på en säker server som är endast tillgänglig inom verksamheten, tills dess att spelet är färdigt och redo att skeppas? I många fall, så är det... 04/11
Skicka en rättelse