Obsidian öppnar upp om sina frågetecken.

Pillars of Eternity liksom tvåan Deadfire har båda fått högsta FZ-betyg, och svindlande höga betyg överlag. På frågan om vi kommer att få se ett Pillars of Eternity III är dock Obsidian i dagsläget osäkra. Det är det korta svaret. Via Tumblr utvecklar dock Obsidians Josh Sawyer tankarna.

I do think that the relatively low sales of Deadfire mean that if we consider making another Pillars game in this style, we’re going to have to re-examine the entire format of the game.

Sawyer tillägger också att beslutet förstås inte bara är upp till honom att fatta, men funderar på varför uppföljaren sålde sämre än originalet när betygen var ungefär lika höga. Var publiken mättad? Flög tvåan under radarn? Gillade spelarna i slutändan inte första Pillars?

Obsidians studio design director säger att det är svårt att jobba framåt när man "inte kan dra några slutsatser". Hade kritiken varit svidande skulle det vara enklare att hitta orsaker.

I’m sure some of the people reading this think they know precisely why Deadfire sold worse than Pillars 1. I don’t have that confidence, which is one of several reasons why I am leery about trying to direct a sequel. I couldn’t give our (Obsidian’s) audience the game that they wanted and without understanding where I went wrong, I would be guessing at what the problems are and how to remedy them.

Obsidian har, trots Deadfire-besvikelsen, ett par spännande år bakom sig. Dels köptes man upp av Microsoft och blev en del av Xbox-familjen. Dels har sci-fi-rollspelet The Outer Worlds rosats.

Skicka en rättelse
Så om man går på kommentarerna här så verkar det som en del testade POE 1 och inte fastnade eller helt enkelt lade det på backloggen. Kanske den största anledningen till att 2an sålde sämre kanske kombinerat med svag marknadsföring. Spelen har en tröghe... 12/11 Verkligen! Och jag gillade att man hade mer "per-encounter-skills/spells än per-rest i tvåan. Annars blir det lätt att man aldrig använder vissa spells. 12/11 Själv tycker jag combat är riktigt bra i båda spelen :) 12/11 Hur är det med input lag? 12/11 Får man fråga varför du köpte första spelet? Vad var det som tilltalade dig i den ”andliga uppföljaren till Baldur’s Gate”? Vad tycker du om striderna i Baldur’s Gate? 12/11 För mig var det Temat på 2an jag inte gillade. Hela Pirat/jungel grejen var.. nja. Sen även om spelet ser riktigt fint ut så vill jag gärna nu mera ha någon form av 3d vy med bra inzoomning osv. Divinity OS2, Path of Exile samt Dragon age origins känns... 12/11 Kixlstartade och älskade ettan. Men kände mig lite mätt på spelet sista 20%. Samma sak med Witcher 3. Samma sak med Tyrrany (som börjar MAGISKT men slutar "bara" bra/okej). Tror det har med jobb+barn att göra. Kan inte plöja på relativt få dagar, så hin... 12/11 Dom har lagt in ett turn based system som funkar bra, skulle nog säga att jag hade roligare när jag spelade igenom med turn based 12/11 Backade det första spelet på Kickstarter för att jag i min enfald trodde att jag (trots ett track-record som visar motsatsen) skulle kunna uthärda ännu ett isometriskt rpg. Jag hade fel ännu en gång. Gör flera första persons rollspel Obsidian, så både... 12/11 Intressant att ingen har nämnt den drygaste biten som förstörde för mig, dvs combat-delen med sina begränsade attacker och pausande, fruktansvärt trist. Oavsett om combat varit som i Diablo eller Divinity så hade det varit bättre än PoE:s system, det... 12/11