Nästa år får vi till slut spela 1.0-versionen av fabrikssimulatorn.

Factorio har utvecklats i sju år och har sedan 2016 befunnit sig i Early Access (och innan dess i ett spelbart beta-stadie). Men snart är det tydligen dags att sätta ned foten och släppa en 1.0-version, vilket utvecklaren Wube Software förklarar i ett blogginlägg.

Där säger man att utvecklingen har tagit alldeles för lång tid och att man i princip skulle kunna fortsätta att putsa på existerande innehåll för alltid, men att man hellre lägger tid på att utveckla nya funktioner och nytt innehåll eftersom spelet redan är i ett bra skick. Därför planerar man att släppa spelets 1.0-version den 25 september nästa år, men man betonar att det inte betyder att det är färdigutvecklat. Efter släppet kommer man passa på att pusta ut lite, varpå man som sagt kommer gå vidare till att utveckla nytt innehåll – vad det kommer inkludera kan man dock inte säga än.

Redan förra året trodde man att spelet närmade sig ett stadie som rättfärdigade 1.0-stämpeln, men det verkar då ha runnit ut i sanden. Deras förhoppning med att kungöra ett officiellt datum den här gången är att de ska bli tvungna att följa det. Man har som policy att aldrig rea ut spelet, men det spelar egentligen inte så stor roll eftersom det är relativt billigt och har väldigt mycket innehåll. Är man fortfarande osäker så finns det ett demo man kan prova.

@eld: Yeah, SPM om jag minns rätt, ett tag sen jag spelade nu, blev väldigt sugen på att köra igen. 18/11 Jag täntke mer att det känns som att spelen inte har nått mål, ingen story osv. Allt verkar bara att producera, bygga större för att producera går det vidare och vidare. Som jag skrev i början, spelen ser roliga ut men rädd att det blir enformigt och... 18/11 Det här är ett tankesätt som jag sett förut men inte riktigt förstår. Läste nyligen en negativ kommentar om A Plague Tale: Innocence som sa om det inte vore för råttgimmicken så skulle det varit en walking simulator. Självklart blir ett spel något annat... 18/11 du vet väl att raketer i factorio ska räknas som raketer per minut! 18/11 Ett av de bästa spel jag spelat. Jag började med Satisfactory, väldigt roligt det med, men Factorio är outstanding. Det enda som är "dåligt" med spelet är när man klarat av att launcha sin första rocket i vanilla och man känner.. "Jaha.. är det över nu"... 18/11 Clicker spel är att förnedra detta mästerverk långt långt under förtjänad nivå. Det är ett spel för folk som gillar att planera, att automatisera och samtidigt utveckla nya teknologier, allt detta samtidigt som du måste hålla koll på dina industriutsläp... 18/11 I clickerspel är hela poängen att man samlar så mycket resurser/poäng som möjligt. Tiden i clickerspel är också central eftersom tiden ger mer resurser. Inget av detta är relevant i infinifactory. Resurserna har inget eget värde. Det finns inget värde... 18/11 Jo alltså såhär är det: Clickerspel är progression i sin renaste form, det finns oftast inte så mycket gameplay förutom att få mer för att få mer och allt eskalerar, och nästan alla spel har progression i någon form, så då kan man likna alla spel med... 18/11 Inte fören du kan massproducera C osv ;) 18/11 Men DEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ då? 18/11
Skicka en rättelse