Långa latenser och dålig bildkvalité när tekniken fallerar - science fiction när det funkar.

Idag lanserar Google sin spelstreamingtjänst Stadia och våra första intryck av tjänsten var väldigt goda - dock med brasklappen att förutsättningarna i verkligheten inte gått att testa. I alla fall inte för oss som får ett recensionsexemplar inom några dagar. Men, andra medier har haft möjlighet att utvärdera tjänsten i ungefär en vecka och det är verkligen blandade åsikter.

Men först, låt SweClockers sammanfatta vad Google Stadia faktiskt är för något och hur tjänsten är uppbyggd. Och gillar du inte multimedia har de en matchande text till videon nedan.

Nu till de första verklighetsbaserade testen av tjänsten, där bland annat The Verge fått tag på intressant information kring Destiny 2, det spel som ingår i premium-prenumerationen vid lanseringen. Spelet renderas inte i 4K på servrarna utan snarare 1080p och skalas upp av din Chromecast. De konstaterar också att detta känns väldigt tidigt och att tjänsten snarast kan ses som en beta.

Även teknikfolket på Digital Foundry är inne på samma spår, att tjänsten inte känns färdig än och medan bildkvalitén är viktig är det latensen som kommer att vara avgörande. De försöker sig också på att mäta latensen med hjälp av en höghastighetskamera som filmat knapptryckningen på gamepaden och responsen i olika spel, vilket jämfördes mot Xbox One X. I genomsnitt adderade Stadia cirka 50 millisekunder i fördröjning, från 83 ms i Shadow of the Tomb Raider till 139. De slänger dock in en brasklapp om att metoden inte är utan brister. Och att det i slutändan kokas ner till "upplevd latens" där ingen titel de testat kändes ospelbar.

Tested har också haft möjlighet att bekanta sig med tjänsten i en hemmamiljö och Norman Chan. Han, likt många andra, är skeptisk till hur Googles betalmodell ser ut. De har sedan innan en video där snackar teknik med Google i 30 minuter.

Avslutningsvis konstaterar också Polygon att Stadia "landar långt ifrån sin potential" samtidigt som de prisar handkontrollen.

Vi hoppas få tag i ett recensionsexemplar snarast så att vi kan börja testa ordentligt. Om du också får ditt paket i veckan - skriv gärna dina första intryck i forumet.

Skicka en rättelse
Vad har du kört med för uppkoppling? 20/11 Nu vet vi att all latency är negativ, även negative latency. Borde inte kommit som en chock för någon... 20/11 Så tråkigt, såg fram emot lite framtid men ärligt talat. Detta är rent skräp! Kul att konkurrensen finns iafl iom psn now, xcloud mm. Blir nog bra tillslut, hade bara hoppats att den dagen var här nu. Skräp. 20/11 Så sägs det fungera, med en app på plattan. Antingen strömmar du då från din Xbox eller från en central server. 20/11 Om jag ska spela på min Ipad, agerar den då som "skärm" och sen har jag med mig en Xbox-kontroll? 20/11 Håller med om att det skulle vara intressant att veta, samtidigt som jag aldrig tänkt att streaming skulle kunna ersätta såna spel. Kan tänka mig att mer casual lir skulle eventuellt kunna spelas via streaming. 20/11 Hm. Jag som var rätt så rejält peppad, men nu verkar många av farhågorna folk haft vara sanna. Men det är ju launch, så mycket kan ju puttsas till närmaste tiden. Det jag mest är butter över är väl grafiken. De lovade guld och gröna skogar... eller iaf... 19/11 Fast det är väl just det som det inte var? Det här var ju tjänsten för folk som inte ville smeta ut stålar för att ha en 4K/60fps kapabel setup hemma.... Och dyr hårdvara? Månadskostnad plus höga priser för spel i deras digitala butik gör ju att det i... 19/11 Jag kör mobilt 4g hemma som brukar ligga på 6-26 mbit.. Provade Playstation Now via den uppkopplingen men det gick inte utan rejält med lagg samt dålig upplösning.... Vore ju kul att se hur Stadia jämför.. Men vågar ju inte prova om före det finns möjli... 19/11 Inte nu. Men sen skall du i teorin kunna det. Eller på telefon/platta/laptop på landet om du har bra wifi där. 19/11