Utvecklarna spånar, och vill ha dina åsikter.

Efter flera års spekulation blev Diablo IV slutligen officiellt avtäckt under Blizzcon-mässan nyligen. När det släpps är oklart, men det ser ut att dröja ett bra tag. För när utvecklingsteamet delar med sig av sina tankar i den här bloggen diskuteras många grundläggande speltekiska frågor, däribland hur levelsystemet ska fungera.

Man har ännu inte bestämt om levlandet ska ha ett slut eller vara obegränsat. Under rubriken "Endgame progression system" skriver teamet, med lead system designer David Kim bakom tangentbordet, om för- och nackdelar med de båda lösningarna. Han säger att frågan diskuteras och att man gärna vill ha in spelarnas åsikter.

We haven’t decided whether the character leveling and experience system should be finite or infinite. We’ve been discussing the pros and cons of both and would love to hear your thoughts. There seems to be some concern around infinite being worse because it will eventually overshadow all the power granted by other sources. However, we can control how much power each system gives, whether it’s infinite or finite.

For example, say we’re talking about thousands of hours of gameplay . . . within those thousands of hours, we could choose to create a finite system that grants 1,000,000 times more power than an infinite system, making it practically impossible for the infinite system to catch up in power.

Hela blogginlägget läser du här.

Det återstår alltså ett och annat beslut att fatta innan Diablo IV är redo att nöta ut musknappar (och gamepads), men rent tematiskt lutar det åt en återgång till Diablo II:s mörkare stil. Vad tror du – är Blizzard på rätt väg med denna efterlängtade uppföljare, eller hur skulle det vara om du fick bestämma?

Skicka en rättelse
Yup en förebild och utveckla vidare på det. Se på PoEs system, mycket influencer från D2. Liknande levling system, förbättrat potion system, förbättrad itemization. Förbättrat passive träd/skills etc... Samtidigt gick D3 bakåt i utveckling på alla dom... 22/11 Fast, nu sa jag inget om en rak kopia, utan en mall. Använd Diablo 2 som en förebild. Snackar vi levelsystem som passar Diablo och som många vill ha så är det liknande det från Diablo 2, sen max lvl 99. Ge spelarna ett mål att se fram emot helt enkelt. 21/11 Varför då? Diablo 2 finns ju redan. Vill du spela ett spel som är exakt som Diablo 2, spela Diablo 2. 21/11 Förstår mig inte riktigt på Blizzard och Diablo. Dom har ju Diablo 2, använd det som mall för Diablo 4, enkelt. 21/11 Det här handlar inte om någon ny revolutionerade speltyp. De har säkert en vision om vad de vill med spelet. Frågan de ställer handlar mer om hur man ska följa upp den legacy som Diablo 2 satte, vad man ska ta och inte ta av från Diablo 3. Mer eller min... 21/11 Inse bristen av vision från spelutvecklarna när dom själva inte har självförtroende nog att pusha sin egna idéer. Det här kan ju bara sluta i katastrof haha 21/11 Jag satt och tittade på exilecon och då var det en kille i publiken som skrek en idé direkt upp till spelutvecklarna på scen som svarade att det ska vi lägga till i spelet. Blizzard har varit urdåliga att lyssna på sina fans på deras forum genom hela... 21/11 Jag tolkar det som att de vet precis vad de ämnar att göra. Ett spel för spelarna och vem vet bäst vad de vill ha än just spelarna? 21/11 Hade gärna sett nya intressantare klasser än samma som D2 igen, eller multiclass a la grim dawn 21/11 Ingen är väl förvånad? Anledningen till att spelet visades upp överhuvudtaget var ju för att minska kritik och få fans att "glömma bort" senaste tidens problem. 21/11