Geoff Keighley har följt projektet under flera år och snackar med utvecklarna i ny video.

Geoff Keighley är inte bara smilfinken på The Game Awards, i många år arbetade han som spelskribent och var en av få som fick följa med bakom kulisserna under skapandet av såväl Half-Life som Half-Life 2. Något han också har fått göra med Half-Life: Alyx som varit under utveckling under flera år hos Valve.

Hans stora artikel släpps först nästa år, gissningsvis i samband med lanseringen av spelet i mars, men redan nu får vi en försmak av innehållet genom en tjugo minuter lång video. De inleder med att snacka kring om hur Valve ständigt utvecklat olika prototyper baserade på Source 2-motorn, men att man internt sett dem som milstolpar som fört motorn framåt snarare än embryon till nya spel. Och när HTC Vive The Lab släpptes 2016 insåg man styrkan i virtual reality.

Självklart kommer Half-Life 3 på tal och varför vi istället får ett spel mellan Half-Life och Half-Life 2. De beskriver bland annat den gäckande uppföljaren som "skrämmande" och att tanken på att arbeta med ett sådant projekt är "skräckinjagande". Att virtual reality gav dem en ursäkt att utforska andra aspekter av världen, utan pressen av de enorma förväntningarna.

Jante is strong in this one ;) 29/11 Ja, det har ju alltid varit så med nya grejer. 28/11 Eh, det är inte så business funkar. Och du liksom säger emot dig själv. Å ena sidan påstår du att Valve inte är intresserade av att tjäna pengar på VR. Å andra sidan säger du "Ett företag måste tjäna pengar för att allt ska rulla på, och kostnaderna bak... 26/11 Du vet inte vad du snackar om. HLVR kommer funka till de flesta vr headsets från deras största konkurrens (Microsoft & Facebook). Om huvudsakliga idén bakom att producera VR spel är att pumpa ut deras headset så hade de gjort spelet exklusivt till deras... 25/11 Är inte emot teknisk utveckling. Är emot prissättningen, i kombination med att det nya HL-spelet släpps enbart till VR. Det är solklart att Valve bara vill kränga sitt headset med hjälp av HL-varumärket. Kul för alla er som har möjlighet. Vi andra får... 25/11 Asså, det är ju självklart de gör ett VR-spel för att sälja sitt headset. De är ju inte en good-will-studio, vilket du får det att låta som. Dessutom är jag väl medveten om spel och konsolers prisutveckling genom åren då jag faktiskt varit med ett tag... 25/11 Valve jobbar inte med VR för att tjäna pengar, det är en av de värsta områden i spel för att få vinst. De har en stor passion för VR helt enkelt. Half life valdes för att det är en stor uppbyggt värld och passar väldigt bra till VR jämfört med deras and... 23/11 Vr är awesome, Framtiden är idag. Hur kan man vara emot en vidare utveckling ? Enda sättet att få billigare headsets är att stödja industrin. Det är inte en mänsklig rättighet att äga koola prylar, vill man ha det så får man spara pengar till det, behöv... 23/11 Nu börjar det bara bli löjligt. 23/11 @LinkXLank: Vad sägs om generisk och lat? Känner du till konceptet kring flera attribut på ett objekt? 23/11
Skicka en rättelse