Fuskare i multiplayerspel har varit ett problem sedan den allra första uppkopplade matchen och företag som Valve och Riot investerar stora summor pengar i verktyg för att motarbeta detta. Ingen metod är dock perfekt men det är intressant att en ensam 19-årig CS-spelare från England kodat ett system som än så länge identifierat fler än 14 000 fuskare, med en säkerhet på 98,19 %.

Programmet använder maskininlärning för att hela tiden bli bättre på att upptäcka avvikande beteende när det granskar demos från spelet. När det tror sig ha hittat en fuskare görs en notering i en databas som sedan stämmer av informationen mot Valves egen lista över avstängda konton. På sätt blir det hela tiden vassare och efter att ha matats med demos från 2015 och framåt har man alltså uppnått den imponerande felmarginalen på knappa två procent.

Exempel på hur fuskare i Counter-Strike kan se genom väggar

Detta är heller inte 19-åringens första bidrag till CS-communityt. För bara en månad sedan belönades han med drygt 110 000 kr för att ha rapporterat tre buggar i Counter-Strike: Global Offensive och Steam till Valve. Vi gissar att en rekryteringsprocess redan är inledd.

Källa: The Loadout