Lägger ansvaret på spelutvecklarna.

Google Stadia släpptes för en vecka sedan med en minst sagt en svajig start och kritiken har inte tystnat sedan lanseringen. Snarare tvärtom. En av stora sakerna som diskuterats flitigt är den utlovade 4K-upplösningen för alla med Pro-prenumerationen då det uppdagats att få lanseringsspel faktiskt renderas i så många pixlar. I de allra flesta fall rör det sig istället om uppskalning från antingen 1080p eller 1440p.

Google-chefen Phil Harrison, som tidigare jobbat med bland annat Playstation och Microsoft, skrev redan i början av oktober att medan Stadia skickar ut en 4K-ström i 60 fps är det inte alltid detsamma som källan.

Efter att bland annat Digital Foundry och andra techsajter avslöjat att storspel såsom Red Dead Redemption 2 och Destiny 2 renderas i 1440p respektive 1080p, i inställningar som i vissa fall är lägre än konsolversionerna, var det många som blev irriterade. I ett officiellt uttalande till 9to5google skriver en representat till företaget att medan alla signaler från deras spelgränssnitt och ut till tv-apparaterna är 4K och 60 fps (om bandbredden och teven stödjer det, såklart) så är det upp till utvecklarna att optimera sina titlar.

Stadia streams at 4K and 60 FPS – and that includes all aspects of our graphics pipeline from game to screen: GPU, encoder and Chromecast Ultra all outputting at 4k to 4k TVs, with the appropriate internet connection. Developers making Stadia games work hard to deliver the best streaming experience for every game. Like you see on all platforms, this includes a variety of techniques to achieve the best overall quality. We give developers the freedom of how to achieve the best image quality and frame rate on Stadia and we are impressed with what they have been able to achieve for day one.

We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. And because Stadia lives in our data centers, developers are able to innovate quickly while delivering even better experiences directly to you without the need for game patches or downloads.

Vi, och grannarna Sweclockers, har hårdtestat Google Stadia sedan lanseringen och levererar vår recension inom kort. Det går dock redan nu att konstatera att en tjänst som är beroende av kvalitén på din uppkoppling har en rejäl uppförsbacke, även i ett internetflådigt land som Sverige.

Skicka en rättelse
Jag har läst texten. Inte nånstans där står det att det kommer flera spel i 4k60fps. Men Gears 5 är ett av dem. Forza 7 också. Men inte många utvecklare orkar ta vara på den extra kraften. Dem utvecklare är så kallade #LazyDevs. Rage 2 utvecklaren är... 30/11 Nja läst tex https://www.tweaktown.com/news/57981/forza-7-hits-native-4k-60fps-xbox-one-70-gpu/index.html De antydde rätt hårt att det skulle komma fler AAA-spel i 4k60. +Marknadsförde lir som Gears 5 a med 4k och 60fps mode, att det sedan handla om 40k... 30/11 Du vet väl att dem gjorde aldrig det? True 4k, Native 4k, Full 4k och uncompromised 4k var det enda de sa. 30/11 Fast han är ju seriöst retarded. Han vet ju inte mycket av vad han snackar om med nåt. Mest negativ och bitter overall. Han sitter väl på ett 56k modem fortfarande. Sverige ligger betydligt bättre till när det kommer till internet och inte nog med att... 29/11 Packade upp och installerade Stadia/Chrome Cast founders edition och spelade ca: 10min. Packade ner allt i lådan som det kom med och lade den i förrådet på hyllan som heter "kanske nästa år..". Sad 27/11 Microsoft hypa upp 4k60fps rätt hårt, vilket är ett skämt med tanke på att ett 1080ti nätt och jämt klarar det i krävande AAA-spel med vissa uppoffringar. Visst att one x klarat 4k60fps i enklare indie lir som Minecraft och i en handfull mindre krävande... 27/11 Tekniken har varit här länge, det verkar fungera bra (när det fungerar) och latency är så låg som den någonsin kommer bli. Problemen ligger mest på Google just nu. Fast nu så är red dead 2 och destiny 2 slutet på generationen-spel som dessutom kör på... 27/11 I fallet pro har du rätt då dne I princip aldrig varit designade för native 4k. ONE x å andra sidan klarar det utmärkt I alla spel, om utvecklare inte väljer att fokusera på andra grafiska detaljer istället. Dessutom.... "I've never trusted a Google and... 27/11 Om googles historia av projekt är något att gå efter så ligger nog framtiden här: https://killedbygoogle.com/ 26/11 "We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. " Det ska bli intressant att se. Jag tänker ofta på första generationens spel på en konsol. Jämför typ... Condemned med Gears of War. Eller Final Fan... 26/11