Chocobos, vapenuppgraderingar och lummiga tillflyktsorter.

Square Enix har avslöjat att den andra delen av Final Fantasy 7 Remake redan håller på att utvecklas, men innan dess ska vi i mars nästa år ge oss i kast med staden Midgar och dess parasitiska mako-generatorer. På den officiella Playstation-bloggen har man generöst nog delat med sig av en redig samling nya skärmdumpar och lite tillhörande info. Utöver sköna stillbilder från de gameplay-demos man redan visat upp finns det en del som är lite mer spännande, inklusive en titt på ett par vapenrelaterade menyer.

Klicka för att se hela bilden.

Ovan ser vi uppgraderingsmenyn för vapen, och Square förklarar att varje vapen kommer med sina egna förmågor, vilket i fallet Buster Sword är Focused Thrust. När man har använt förmågan ifråga tillräckligt många gånger så blir den inte bara bättre, utan även upplåst att användas med vilket vapen som helst – med andra ord ungefär som färdighetssystemet i Final Fantasy 9. I den andra bilden visar man uppgraderingsmenyn för vapnet, där man kan spendera färdighetspoäng för att göra vapnet bättre eller ge det fler platser för materia.

Via triangelknappen kommer vi kunna använda varje karaktärs unika förmåga, vilket i Clouds fall är att skifta mellan två olika lägen: Operator Mode, som är ett läge som balanserar anfall och försvar, samt Punisher Mode, där attackerna gör mer skada men Cloud rör sig långsammare. I nästa bild ser vi hur Barret använder materian Assess för att ta reda på information om en specifik fiende, ungefär som materian Sense i originalspelet.

Mitt i all betong och stål har vi som bekant oasen som är Aeriths hem, såväl som den lummiga fläcken av kyrkgolvet där hon plockar sina blommor. Avslutningsvis får vi givetvis inte glömma att nämna våra kära Chocobos, som i remakens första del kommer dyka upp i form av summon-materian Chocobo & Moogle. Klicka här för att spana in resten av bilderna.

Skicka en rättelse
Nja det stämmer ju inte riktigt "classic" eller snarare hack and slash auto som det borde heta gör att att du slipper att slita ut tummen för att fylla din ATB. Dock är det en mycket intressant fråga hur ska det funka med finder du inte vill attackera?... 01/12 Tack för tips! :) 01/12 Det går att spela i classic mode också, allts med den gamla sortens strider. 01/12 Det ser så oerhört, oerhört bra ut. Jag har aldrig längtat efter NÅGONTING i mitt liv så här mycket. Originalet är min bästa spelupplevelse någonsin. Julen 97/98 var så magisk. 30/11 Kul! Vi gör vårt bästa, men ibland missar vi vissa saker. Av olika orsaker, som bemanning (vi är ju varken Aftonbladet eller Gamespot) eller intresse. I de fallen är tips en bra grej: https://m.fz.se/forum/trad/299553-nyhetstraden 30/11 Haha skriver sällan kommentarer men vart tiltad denna gång. Tycker ni förövrigt göra en underhållande insats på sidan. +varför jag väljar denna som go-to framför t.ex. gamereactor är främst FZ layout och design. Så det ska ni veta ligger i överkant ;) 30/11 Hej! Jag hoppas du är lika snabb att ge oss svallande beröm som du är med syrlig kritik, de gånger vi är snabba eller snabbast med nyheter. Även om de inte täcker just det spelet du håller högst. :) 30/11 @TheWarlock: Dom försöker gå lite till mötes halvvägs med ett alternativt system där karaktärerna auto-attackerar basic för att bygga upp till andra actions. Men det är ju tyvärr inte alls samma sak som vad FF7 var. Eftersom jag inte har PS kommer jag... 30/11 Varför kan man inte få ett härligt meny baserat fightingsystem? 30/11 Skeptisk efter skiten de släppt senast. Om de blir som DmC tummen upp. Om de blir nå halvkasst som introducerades i 10 och 12 osv så blir det stor tumme ner. Skeptiskt positiv till detta. Ska bli intressant o se vad folk tycker innan eventuellt köp. Om... 30/11