Lusten att ge fortsatt stark.

Lusten att investera i Star Citizen/Squadron 42 har ökat markant efter förra helgens Citizencon-event. Där visade Chris Roberts och gänget nyheter från sitt storslagna rymdäventyr, varpå pengarna ramlat in i rask takt. Man har nu passerat 250 miljoner dollar, strax under 2,4 miljarder kronor, i insamlade pengar.

Värt att notera är att 200-miljonersvallen passerades efter förra årets Citizencon. Man har alltså fått in en femtedel av den totala insamlade summan det senaste året.

Bara under Citizencon-veckan fick man in 7,9 miljoner dollar (75 miljoner kronor). Inte så illa för en insamlingskampanj som varit igång sedan 2012. Och det initiala målet var för övrigt 2 miljoner dollar, fast då gällde det ju ett spel med betydligt mindre ambitioner än det vi ser i dag: två fullstora spel med extra allt.

På årets mässa demonstrerades nyheter och justeringar i framförallt Star Citizen. Man visade skeppet Carrack (videon ovan), berättade om tekniken bakom (grafik, hur planeter renderas, att vädret växlar mellan olika planeter och hur spelaren måste anpassa sig efter det, fysik, en ny uppdragstyp, med mera. En sammanfattning med tillhörande videor har du här.

Star Citizen har inget releasedatum än. Först ska kampanjdelen Squadron 42, och där planerar man en beta under tredje kvartalet 2020.

Du kan testa Star Citizen gratis fram till den 5 december. Mer info om det här.

Skicka en rättelse
Patch 3.8 är på PTU:n. 14/12 Förlåt. Det sista var felciterat. De skrev att det var den totala kostnaden av utveckling+marknadsföring för GTA V 12/12 Nytt skepp som dom säljer just nu. https://www.docdroid.net/OVyUyuR/crusader-ares-star-fighter-final.pdf 12/12 Såklart det inte kostade $600 miljoner att utveckla, inser du hur mycket pengar det är, det är nära 500% mer än deras föregående spel. Sen $300 miljoner på det för att marknadsföra spelet, finns ingen utgivare som hade gett nära miljarden på ett enda... 12/12 Det är sant. Men Venturebeats artikel citeras ofta av flera, där de försökt räkna ut en uppskattad utvecklingskostnad bakvägen genom de uppgifter de offentliggjort i form av arbetstid, övertid och genomsnittlig lön för utvecklare. https://venturebeat.co... 12/12 Så vitt jag vet, eller kunde hitta, finns det ingen som helst officiell information angående Red Dead Redemption 2s budget, så vilken information baserar du det på? 12/12 Får man förresten flika in en parallell till ett annat AAA sandbox-spel fast i betydligt mindre skala; Red Dead Redemption 2. Det tog längre tid att utveckla med fler utvecklare till en högre kostnad än Star Citizen, och med en marknadsföringsbudget på... 12/12 Eftersom det är externa investerares pengar som de investerar just med syfte att marknadsföra spelet inför lanseringen, så kan man väl tänka att de begärt insyn nog för att se vad som händer med deras pengar. Det är ju deras egen uppgift om de hoppas... 12/12 Finns de som verkar tro att de inte kommer behöva pengar till marknadsföring, räcker att se på kostnaden för marknadsföring av stora, dvs kostsamma, spel. Sen är det ju ingen utanför RSI som vet om de behövt nalla på dessa pengar redan nu, de är till... 11/12 Fast de pengarna har de ju inte ens behövt röra ännu utan väntat med inför Squadron 42:s beta nästa år eller möjligtvis dess lansering. Men jag tvivlar på att de inte använder några av pengarna redan till betan. Dock så kommer det krocka väldigt oläglig... 07/12