Xcom-skaparens nya färdigt, efter bråk och förseningar.

Uppdatering: Du som hunnit köpa och spela Phoenix Point får gärna dela med dig av dina första intryck. Vad är bra och vad är mindre bra? Hur står det sig i förhållande till Xcom och X-Com? Sjung ut!

Ursprunglig nyhet: I kväll är det premiär för Phoenix Point, det kraftigt Xcom-doftande taktiska strategispelet från Julian Gollop, mannen som i princip skapade genren med 1994 års Ufo: Enemy Unknown (eller X-Com: Ufo Defense i USA).

Phoenix Point är en tydlig forsättning i samma genre, men med diverse tweaks av mekaniken. Ett exempel är att karaktären kan utföra handlingar baserat på en resurs istället för på ett bestämt antal drag, ett annat att chansen att träffa med skjutvapen inte avgörs av slump eller tärningssslag. Men mycket känns också igen från Firaxis två fenomenala Xcom-spel från det senaste decenniet.

Spelet finansierades via crowdfunding och skulle enligt löften under denna lanseras på Steam. Men Epic klev in med pengapåsen och la Steam-premiären ett år efter Epic Games Store-debuten, vilket verkligen inte gillades av alla, trots löften om gratis dlc, pengarna tillbaka med mera.

Klockan 20 i kväll släpps det alltså i Epic-butiken, spelbart på Windows och Mac. Det ska också lanseras till Microsofts prenumerationstjänst Game Pass i dag (men finns inte där i nuläget). Första kvartalet 2020 kommer det till Xbox One, och senare under året till PS4. I slutet av 2020 eller tidigt 2021 är det till slut dags för premiär på Steam, och på Gog.

Om du backat spelet ska du ha fått en Epic-nyckel i mailen i slutet av förra veckan. Dessvärre går det inte att förladda, så du får hoppas på en någorlunda snäll filstorlek vid releasen klockan 20 i kväll.

FZ:s recension av Phoenix Point läser du så fort vi rensat bort hotet mot mänskligheten. Gissningsvis i slutet av denna eller i början av nästa vecka.

PP är helt klart bättre än vad jag trodde det skulle bli. V Jag var jätteskeptisk på slutet av betan då jag ansåg att så mycket saknades/behövde förbättras och jag trodde inte de skulle göra de ändringarna. Men nu till releasen så var det förbättrat och... idag 14:44 Det är dock fortfarande RNG, om än inte lika framträdande och presenterat på ett annat sätt. Du har en blå cirkel som representerar den potentiella träffytan, dvs "någonstans inom denna ring kommer ditt/dina skott att hamna". Så om du inte lyckas fylla... idag 14:20 @Aryvian: Värt att notera att RNG:n i X-com 2 (chosen) blev medvetet usel på högsta svårigheten. Allt under 75 var i princip garanterad miss. Försökte flera gånger med ironman-legend, men kom aldrig längre än midgame innan allt rasat ihop. idag 13:57 @Aaron Vesterberg Ringhög: Yes, var från officiella forumet för Snapshot Games: https://forums.snapshotgames.com/ edit: och här är en direktlänk till posten jag kopierade: https://forums.snapshotgames.com/t/phoenix-point-release/5411/17 igår 14:08 Det här har jag förhandsbokat sedan länge på Epic. igår 13:14 Tja, vilken sida kommer det ifrån? Kan du länka? :) igår 11:37 För att upplysa pratade vi om Mutant Year Zero: Road to Eden. (https://www.fz.se/forum/trad/433636-mutant-year-zero-road-to-eden-pc) Och inte Phoenix Point :) Phoenix Point har jag bara spelat lite i Tutorial uppdragen och än så länge verkar det mycket... igår 08:45 Att du måste bära med dig ammo är väl rimligt? Var likadant i gamla spelen. Och vapen bör ju utvecklas under spelets gång också där precis som i gamla Ufo. Vilket känns positivt. De nyare spelen förenklade väldigt mkt jämfört med originalen. Hoppas dett... igår 08:29 Vilken svårighetsgrad? Tänker även på med ammo. Ändras det något? Händer ju att spel blir lite väl obalanserad vid högre svårighetsgrad. igår 08:12 Efter att ha spelat en timme eller så, så finns det designbeslut som är irriterande (ammo till vapen måste bäras med, och du kan definitivt få slut på ammo på ett uppdrag). Grafiken känns "meh" som bäst. Fienderna är oinspirerade och tråkiga. Vapnen kän... 03/12
Skicka en rättelse