Men pay-to-win är på nergång.

Sättet att tjäna pengar på spel har förändrats rejält de senaste decennierna. Förr brukades reguljära spelsläpp följas av en eller ett par expansioner en tid efteråt. Men numera är istället lootlådor och mikrotransaktioner en del av vardagen, de återfinns i en betydande majoritet av dagens spel.

Tre forskare på University of York har publicerat en rapport vid namn "The changing face of desktop video game monetization", i vilken man undersökt affärsmodellerna hos de 463 största pc-spelen på Steam perioden 2010-2019. Mer konkret har man granskat förekomsten av kosmetiska mikrotransaktioner, lootlådor och pay to win-mikrotransaktioner.

Man konstaterar att de två första är mycket vanliga i dagens pc-spel: lootlådor finns i 70 procent av de undersökta spelen, och kosmetiska mikrotransaktioner i 80 procent. Båda ökade kraftigt (med ungefär 20 respektive 20 procent per år) under perioden 2012-2014, varpå de planat ut och sakta men stadigt fortsatt öka (med 2-3 procent per år).

Star Wars: Battlefront 2 blev utskällt för mikrotransaktioner och lootlådor, men var långtifrån det enda spelet med sånt 2017.

Pay to win-mikrotransaktioner är långt mindre vanligt: det finns i omkring 15 procent av spelen i dag, och där skedde en långsam ökning fram till 2015, varefter förekomsten väldigt sakta sjunkit.

Författarna betonar att rapporten lutar sig på ett begränsat urval av alla tillgängliga spel, och att resultaten därför inte måste spegla hela branschen.

Intressant är att varken lootlådor eller kosmetiska mikrotransaktioner tycks ha påverkats alls efter den hätska lootlådedebatten som eskalerade med Star Wars: Battlefront 2 hösten 2017. Inte heller pay-to-win visar några tecken på att ha drabbats: inga hack i diagrammen den perioden.

Nej, idealiskt är det inte. Om man inte inför ett tak på hur mycket en enskild kund kan spendera kommer man locka till sig valar, vilket är olyckligt. Precis som du säger kan det också kännas lite sniket att en ny rustning går för vadå, 30 dollar? Jag... igår 14:28 Förvånar mig inte det minsta att det förekommer så mycket pay-2-win. De flesta "casual-gamers" verkar tro att det är det enda sättet att finansiera spel och är helt okej med att betala för detta. Kosmetiska mikrotransaktioner har jag inga större problem... igår 09:59 GTA Online är ett spel där det tyvärr är utformat så att man kan välja mellan att grinda en j*vla massa timmar för en bil/lägenhet eller smidigt stoppa in en hundralapp så har man sparat mycket tid. Inte så kul att stöda men om man tänker på vad man tjä... igår 08:02 Köpte lite grann i apex legend, typ 200kr mest för att jag kände mig som en snyltare att inte betala något alls för ett bra spel. SEdan köpte jag några lootlådor i rocket league, vilket gjorde att jag kände mig grundlurad för jag fick inget jag ville... igår 00:26 Tveksam att kommentera då jag verkligen gillar PoE och inte vill spelet i sig något illa, men är det verkligen en idealisk modell? Tycker faktiskt att deras strategi riktar sig till stor del emot sk. 'whales' vilket ställer en stor köpkrets utanför, för... 03/12 Feta skins till rimligt pris är nått jag gillar, om det i sin tur får spelet att flyga fram i utveckling.. som fortnite (spelar ej det men man har ju sett). Inte som i nuvarande battlefield 5 eller cod... Det jag vill ha sagt är att Jag är inte emot mic... 03/12 Hur många av spelen än mp kontra sp tro? 20% sp och 80% mp är min gissning... 03/12 Aldrig köpt en loot låda med riktiga pengar, endast med ingame valuta som man får i speleb 03/12 Jag erkänner: jag köpte ett Ahri League of Legends skin för typ 5 år sedan på grund av rule34-skäl. :D Köpte även en flygande gris-skin i Dota 2 bara för att. Annars så har jag undvikit MTX precis som mögel (inkl. ost). 03/12 Intressant.. Är inget fan av lootboxes som kostar pengar. Dock skulle det varit roligt med en undersökning på top spelen i mobil världen som är pay 2 win. 03/12
Skicka en rättelse