Stålbad och nedskalning verkar rädda företaget.

Starbreeze ser ut att kunna rida ur de de svåra ekonomiska bekymmer man befunnit sig i det senaste året. Stockholms tingsrätt har godkänt rekonstruktionsplanen och hur företagets skulder ska betalas tillbaka, vilket är goda nyheter för Starbreeze. Företaget blickar nu framåt och man ser varumärket Payday och kanske framförallt Payday 3 som den stabilaste plattformen att stå på inför framtiden.

Så här skriver Mikael Nermark, tillförordnad VD:

Idag fantastisk glada och stolta över att kunna presentera ett lyckosamt avslut på rekonstruktionsprocessen. Det har varit en mödosam resa för hela bolaget under de senaste tolv månaderna, men vi är fantastiskt nöjda att ha fått borgenärernas förtroende där våra skulder nu till största del är långfristiga och återbetalas inom fem år. Vi har lyckats positionerat bolaget i ett läge där vi med större lugn kan blicka framåt och fokusera på kärnverksamheten - att skapa spel med PAYDAY i främsta rummet. Jag tillsammans med alla våra medarbetare, ser framemot att nå ett förlagsavtal för PAYDAY 3 under första halvåret 2020 genom de diskussioner vi nu för, och utveckla spelet till en värdig uppföljare i serien tillsammans med en god partner. Vårat viktigaste varumärke har stor potential att ge bolaget en stabil grund för de kommande decennierna.

Starbreeze har befunnit sig i rekonstruktion sen den 3 december 2018. Man hade då stora ekonomiska problem, dels för att lagzombieshootern Overkill's The Walking Dead floppade svårt, men också för att man satsat pengar på ett VR-headset, VR-nöjescenter med Imax, och ett antal uppköpta spelvarumärken (bland annat System Shock 3 och Psychonauts 2). Under rekonstruktionsarbetet har man sålt av en mängd sidoverksamheter och man koncentrerar verksamheten på spel. Storsäljaren Payday 2 har man nyligen skakat liv i igen, och som syns i citatet ovan är Payday 3 näst på tur.

Skicka en rättelse
Hetsa inte upp dig mer än du behöver. Alla spekulerar, mitt är inte mer eller mindre sant än det andra säger i tråden. Men jag tror inte dom kommer köra Diesel, det känns mycket rimligare att bara köra på Unreal, det kommer ett byte snart till nya konso... 11/12 Tusan vad du va redig då, släng gärna med en källa på ditt svammel med. Finns inga bekräftade källor (vad jag vet) att man skall använda Unreal. Varför kan det inte vara stor skillnad mellan P2 och P3? PayDay 2 kom väl ut runt 2014 eller nått, medans... 11/12 Där ser man, no Bosse, no problem! 10/12 Payday 3 kommer använda Unrealmotorn, spelet blir nog ganska likt p2 med, det kan ju inte bli superstor skillnad med så lite tid. Skulle vara kul om det fanns versus i det. 10/12 Vem vill investera i ett bolag som kommer gå under så fort man tröttnat på Payday? Snacka om ett företag som man kanske inte borde vara så fantastiskt stolt över. Verkar ju vara lite brist på talang och idéer - vilket är det viktigaste hos en spelstudio... 10/12 Det finns många DLC, ja. Men jag förstår fortfarande inte hur du får DLC och kosmetiska anpassningar av karaktärens utrustning till pay to win? Eller varför ens göra sig lustig över att spelet har mycket innehåll släppt efter lansering? Vissa grejer är... 10/12 Beror väl på hur man hur man ser på det. Ny VD hade jag ändå kallat ny ledning. Även om den nya var nummer 2. Micke verkar ändå fått styr på skutan och är verkar en eldsjäl för starbreeze. Det bådar gott på den biten tror jag. 10/12 Fast det är ju ingen ny ledning, det är samma ledning fast utan Bo. Mikael Nermark har alltid varit Bo's högra hand. 10/12 Haha ja det var krystat men lät ändå bättre än MicrotransactionDay 3. Kanske blandar ihop spelet med något annat men har inte payday 2 otroligt mycket mtx på Steam? 10/12 Betala för att vinna ett coop-spel där du kan modda ganska exakt varje resurs utan reprimander? Javisst! ¯\_(ツ)_/¯ Jag tror du har fått konceptet lite om bakfoten. 10/12