Project Scarlett är två olika enheter enligt nya källor.

Det har länge snackats om att Microsoft ska testa en ny taktik när de till nästa julhandel släpper nästa konsolgeneration, med kodnamnet Project Scarlett. En kraftfull konsol som internt kallas "Anaconda" som ser ut att matcha uppgifterna i Playstation 5 samt en klenare maskin ("Lockhart") som ett billigare alternativ . Uppgifter till Windows Central, som de själva menar är pålitliga men inte officiella, styrker detta och ger oss också information om själva hårdvaran.

Anaconda ska enligt källorna sikta på 12 teraflops medan Lockhart på 4 och då kanske ni tänker "Xbox One X har ju 6 teraflops!" men det blir lite att jämföra äpplen mot päron. Med uppgraderad arkitektur och andra typer av internminne och lagring blir en direkt jämförelse väldigt vansklig.

Konsol

Xbox One X

Xbox "Lockhart"

Xbox "Anaconda"

Beräkningskapacitet

6 TFLOPS

4 TFLOPS

12 TFLOPS

Processorarkitektur

AMD Jaguar

AMD Zen 2

AMD Zen 2

Grafikarkitektur

AMD Sea Islands
(GCN 2.0)

AMD Navi
(Radeon DNA)

AMD Navi
(Radeon DNA)

Primärminne

12 GB GDDR5

Okänd mängd GDDR6

16 GB GDDR6

Med ett uttalat fokus på bakåtkompatibilitet med Xbox One (och utvalda Xbox 360 titlar) och Xbox One X-släppet mitt i generationen, känns det uppenbart att nästa skifte kommer vara betydligt mjukare. Xbox-spelare kommer att kunna köpa en ny konsol och fortsätta att lira samma titlar de gjort senaste åren, samtidigt som det släpps nya titlar som såklart är exklusiva Project Scarlett. Att Lockhart erbjuder ett billigare alternativ kontra den mer kraftfulla Anaconda tyder också på att att Microsofts satsning på streaming genom Project Xcloud, samt tjänster såsom Game Pass, kommer att ha en betydande roll framöver.

Skicka en rättelse
Anaconda verkar krama ur prestandan rejält. Frågan är bara vilket prisss den får. Edit: Hoppas den blir bättre än filmen med samma namn.. 12/12 Klagar PC-utvecklare idag på att det skiljer sig mycket mellan rekommenderade specs och minimum specs på deras spel? Så att de måste göra dubbelt jobb som farhågorna är här? 11/12 Jaha, ok. No problem. Tack för inlägget. Intressant läsning! 11/12 Märks dock att vanilla Xbox One samt PS4 versionerna ofta inte har varit lika optimerade efter One X och Pro släpptes. Alla studios har inte tiden och/eller resurserna att optimera för PC, One, One X, PS4 och Pro. Sen är inte alla spel och spelmotorer... 11/12 @Allexz: Låt oss säga så här. Om det var omöjligt att undvika dubbel arbetskraft och att allt utmynnade i sämre kvalitet, tror du MS hade gjort det då? 11/12 @CARTMAN: Jag drog ett skämt, men det var inte så bra såg jag sen. Eller kanske det var bra. Jag vet inte. Jag gjorde en snabbredigering. 10/12 @Allexz: Du verkar ju ha full koll på arbetstimmarna. Varför sitter du på ett forum när du kan halvera Microsofts arbetsbörda och sparka halva gänget? 10/12 Hehe. Du får gärna rätta mig om jag har fel mannen. :) 10/12 @CARTMAN: Edit Skitsamma! Jag orkar inte argumentera, så jag redigerade;) 10/12 Personligen tycker jag det är en bra ide att släppa en dyrare konsol med mer kräm under huven för oss grafik kåta lirare. Och en billigare enhet för personer som inte vill lägga lika mycket cash på en konsol och som kanske inte lirar lika mycket TV-spel... 10/12