Lyckligtvis har utvecklarna oskadliggjort hotet i den nya 1.2-patchen.

Personer som lätt blir åksjuka och de som avskyr effekter som ser ut som skit kan glädjas åt att den senaste patchen till The Outer Worlds låter en stänga av "head bobbing" såväl som "chromatic aberration". Det mest betydande problemet som fixats är dock den bugg som gjort att spelet trott att ens följeslagare är döda, även om man inte lirar på den svårighetsgrad där perma-död för dem faktiskt är möjlig.

Taylor Swope från Obsidian har på Twitter berättat att detta troligen är den svåraste buggjakten i hans karriär. I grova drag upptäckte man till slut att problemet låg i hur följeslagarna interagerar med omgivningen. Om en av dem börjar klättra på en stege och spelaren påbörjar en konversation innan följeslagaren hunnit klättra klart är de oförmögna att kliva av, och fortsätter därför att klättra även om stegen tar slut fram tills att spelaren har snackat klart. Befinner man sig på sitt skepp resulterar det i att karaktären klättrar ut i rymden, faller mot sin död och sedan förblir märkt som död trots att vederbörande lever.

För att fixa problemet har man helt enkelt gjort det möjligt för följeslagare att interagera och sluta interagera med omgivningen även om spelaren befinner sig i dialoger. Och så fick ett av The Outer Worlds djupaste mysterier sin lösning.

Via det officiella forumet har man dessutom meddelat att spelet kommer få story-DLC någon gång nästa år, och man kommer dela med sig av fler detaljer om det vid ett senare tillfälle.

Skicka en rättelse