Men trailern var i alla fall helt och hållet riktigt gameplay.

The Verge har fått sig ett snack med Valve angående det hypade virtual reality-spelet Half-Life: Alyx och gett oss lite mer kött på benen. Först och främst påpekar man att spelet kommer vara en linjär upplevelse från start till slut, med undantag för vissa platser som kan bjuda på flera vägar att navigera. Det rör sig alltså inte om någon öppen spelvärld vi får utforska som vi vill.

Inledningsvis var det designat för kortare spelomgångar, men speltestare har generellt spenderat hela 2-3 timmar med det innan naturen kallat, vilket är relativt långt när det kommer till VR-spel. När man väl tagit sig igenom spelet är det dock bara att börja om igen, för i dagsläget har man inga planer på några multiplayer-lägen.

Utannonseringstrailern imponerade stort på många, men vissa ansåg att den såg lite väl tillrättalagd ut och ställde sig frågande till huruvida den bestod av faktiskt gameplay eller var förrenderad. På det svarar Robin Walker att allt i trailern faktiskt är inspelad i in-game, men att den putsats till lite i efterhand, främst för att göra spelarens huvudrörelser lite jämnare.

Spelet lyste med sin frånvaro på The Game Awards, vilket man bad om ursäkt för på Twitter med förklaringen att teamet jobbar hårt för att kunna visa upp mer nästa år. Vissa spekulerar dock i att man inte ville se dåliga ut i vakan av väl mottagna Boneworks, som till skillnad från Half-Life: Alyx erbjuder "smooth locomotion" istället för bara teleportering för att röra sig i spelvärlden.

Skicka en rättelse
Jag sa inte att det bara blir det. Istället för mtx kommer Valve tjäna pengar på communityskapat content. Klart det kommer finnas gratis moddar också. 15/12 Växte upp med HL1+2, men känner lite motsats till dig om VR, tycker det är kul att de försöker revolutionera med ny teknik och inte lägger fokus utanför VR alls. HL1 för mig tog FPS till en ny nivå med både story och hur man spelade, HL2 slog till och... 15/12 Det kommer att bli så coolt. Spelade klart boneworks ingår och shit va mäktigt det va. Ska lätt spela om det för att samla grejer till sandboxen. Hoppas det blir samma "stuk" på half life som i boneworks. Och riktigt skönt att man slipper multiplayer... 15/12 Det kommer inte bli betalmoddar. Och skulle det mot förmodan bli det så kommer det finnas gratis också. annars är det bara för valve att skrota hela allt med moddar på steam 15/12 Jäklar vad trist, är så gammal så HL1 är mitt favoritspel alla tider. Det här gör inget för mig. Linjärt är ok HL1+2 var extremt linjära, ingen multiplayer är också ok, men endast VR INTE ok. Får jag se ett HL3 innan jag dör? 15/12 Tror du Bethesda själva kom på betalmoddar? Men gamers har väl ett minne på 4 veckor. Vad ska du själv göra med hammer förresten? 14/12 @FejkFejksson: Ah nej det har du rätt i, finns absolut inga gratis community moddar på Steam över huvud taget, synd att dom släpper Hammer editor med VR tools till alla som köper Half-Life Alyx också för att skapa just sådant =) 14/12 Kommer bli marketplace-moddar, det som Valve testade tillsammans med Bethesda ett tag. Valve kommer aldrig släppa något om dom inte tjänar på communityn. 14/12 Enligt spelets hemsida kommer det ha smooth locomotion (continuous movement with analog stick), har stått så sedan spelet tillkännagavs, men tror teleportation kommer funka bra det också. Tråkigt dock om det blir för linjärt - var ett av de största prob... 14/12 Ja men jag tror det bara är en del i processen att vänja sig. Tunnelseende eller olika former av filter för bilden kommer inte göra en nybörjare immun mot "åksjukan" VR kan framkalla. Jag brukar ge tipset rör på fötterna :) En sak jag noterat att man... 14/12